Inredning!
Jag (läs min pappa
) ska ev. bygga nya burar att ha istället för sådana inneburar som man köper. Jag har alltså innekaniner och marsvin! Jag undrar vilket material som är bäst, och sedan det roligaste - hur ska jag inreda? Jag vill ha roliga tips som bygger på kaninens och marsvinens liv i frihet. Ex. så bor de ju i hålor, kan man hitta på nåt utav detta, inte bara rör i buren utan kanske ett hus med hål i taket? Eller? Kom med bra förslag!
Den ska stå i ett hörn, så jag hade tänkt ha plywood till sidorna som är mot väggen, och framsidorna ska vara dörrar med nät. Blir det bra, tror ni? Och vad ska jag ha i botten för trä? Plywood, spånskiva, eller vad är bäst?
Buren kommer bli 135x80 cm.
Mvh
Norah
Obs! Borde kanske legat under Aktivering?
Vad roligt. Jag har själv en halvfärdig marsvinbur på altanen :) Vi är mitt uppe i bygget. När det gäller träskivorna på sidorna så tänkte vi köpa plywood först, men det är svindyrt så vi köpte någon annan sort, kan ha varit MDF, jag är inte säker.
Men jag tycker det låter bra för övrigt :) Lycka till!
Hanna
Här är en till som är mitt uppe i burbygge. Min enda fundering är hur du städar om facken är 80 djupa. Når du in då? Innermåtten på våra fack blir 60, yttermåtten på buren är alltså 65 eller nåt sånt, och jag inser nu att vi nog inte kunde haft dem djupare för då skulle det blivit för svårstädat. Men det beror ju iof på hur höga de är också, alltså hur många burar du gör i höjd.

Jag kan skriva precis hur allt ska gå till ;P
På sidan som är 80 cm lång kommer det vara dörr längs hela sidan. Så där blir det ju lätt att städa! På sidan som kommer bli 135 cm lång kommer det vara dörr på ungefär halva sidan, och då på den sidan som är mot vägg, så man kan liksom nå överallt. Jag hade ju tänk ha en spade att städa med, så jag hoppas det löser sej :)
25 cm över marken kommer första kaninburen vara, som är 50 cm hög. Över den kommer marsvinsburen, 40 eller 50 cm hög. Och överst kommer en till kaninbur :)
En mycket dålig ritning ^^
Haha… jag fattar ingenting… Kommer det vara dörr på kortsidan alltså?

Ja :) Två sidor kommer vara dörr! :)
Jag skulle inte ha marsvinen så nära kaninerna då kaninerna kan bära på sjukdomasr som marsvinen kan dö av.
Helena

Vilka sjukdomar tänker du på?
Dom bor redan i samma rum, och det är ju jättemånga som har kaniner och marsvin i samma burar!
Det finns en lungsjukdom som dom kan dö av, kommer inte ihåg vad den hette och så, finns folk här som kan mer om det än jag, men jag skulle inte ha dom så nära varandra då det är en luftburen sjukdom.
Helena
Jag har haft kanin och marsvin tillsammans utan att någon blev sjuk.
Det var innedjur hela tiden. Så länge man inte utsätter t ex kaninen för "uteexponering" dvs att den är ute och kommer i kontakt med andra djur ute, så är min undran - VAR skulle sjukdomen komma ifrån om den är smittsam??
Jag har aldrig hört talas om någon som haft/har kanin/marsvin tillsammans att det blivit sjukdomar av det.
Det är som med människor. En kan överleva en förkylning - en annan dö av den. Det är individuellt hur mottaglig man är.
OCH kaniner och marsvin tycker om varandra. Är det dessutom honkaniner, adopterar dom i regel marsvinen som bebisar.
Det är kul att se! Är marsvinet sen en hane så uppvaktar (purrar) han på kaninen, som ser det som ett kärlekstecken. Och kaninen putsar och pysslar med marsvinet/marsvinen.
CoNo!
Ta reda på från en UPPFÖDARE vad DOM tycker om sammansättning. Jag har bara berättat av erfarenhet.
Dom som INTE har erfarenheten av sammansättning, tar i regel bara vad dom HÖRT talas om.
// Shintaida
Klart dom kan bo tsm och må bra av det, men jag skulle inte riskera det med mina djur
Helena

#10 Samma här. Fast jag tycker inte marsvin+kanin ska bo tillsammans oavsett.

Tack så mkt, ska höra efter :)
Jag tror nog att de kommer gå bra med att ha de i samma rum/burställning om det är innekaniner. Du har ju inte marsvinen och kaninerna i samma bur vilket är det viktigaste :)
Jättefint verkar det bli utifrån din ritning ;) (Läs gärna artikeln Eget burbygge för lite tips!)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Har läst din artikel, jättebra! :) Kan du inte skriva en om bara inredning också? (A)
Skriv gärna vad ni har för inredning!