Långa framtänder
Hej ett av mina marsvin har lite för långa framtänder. Hur kan jag få tänderna kortare utan att gå till veterinär? Kan man klippa tänderna?
Det är viktigt att man bli av med anledningen till tandproblem. Är det bara en engångsgrej att tänderna är lite långa så hade jag nog erbjudit extra mycket saker att gnaga på. Rättar det då inte till sig, får man utforska vad det är som orsakar problemet.
Tänder ska endast korrigeras med specialverktyg som diamantslip som veterinären har. De ska inte klippas som veterinärer tidigare har gjort. Detta då det kan leda till tandfrakturer och sprickor i tänderna som kan fortplanta sig till tandens rot. Men ett annat stort bekymmer med klippning är att tanden kan gå sönder under klippningen och då kan vasa tanddelar med hög fart fara runt i munhålan och då leda till allvarliga skador. Därför gör man inte klippningen längre utan man kapar istället tänderna med en specialslip i diamant. Viktigt är oxå att man korrigerar exakt rätt och inte på ett ungefär för då blir bettresultatet inte bra och andra beskymmer kan uppstå. Med diamantslipen kan det göras mycket noggranna korrigeringar.
Nu när du har märkt att tänderna är långa, så bör du väga marsvinet regelbundet och observera extra noga hur tuggandet fungerar, om all typ av mat (mjukt och hårt) blir ätit likadan, om käken eller tungan gör annorlunda rörelser, om det tuggas lika fort som alltid osv.
Oftar brukar fel sorts mat leda till tandproblem. Så det är alltlid bra att se över vad man ger för mat. Ha extra koll på mag/tarm oxå, det är ofta en konsekvens på tandproblem. I ditt fall har det kanske inte gått så långt för du har sett i tid att det är något på gång. Är man tidigt ute kan man ofta förhindra att det blir långdragna tandproblem. Så tveka inte med veterinären om det inte jämnar ut sig inom några dagar.
Tack så mycket för svar! Men går det inte att ta en mjuk nagelfil och slipa lite?
Det funkar tyvärr inte. Tänderna är hårda och vassa, det är därför det används diamantslip till det. Det går inte att slipa av med hushållsredskap och att klippa de med fel redskap innebär som sagt en hög skaderisk och sannolikt större bettproblem än idag. Ofta kan rätt mat avhälpa mindre bettproblem, så börjar där. Men funkar inte det kan det vara annan orsak som man bör kolla upp.
Lägg in saker att gnaga på i buren. Tex grenar. Och hö är också något de ska ha fri tillgång till och det ska utfodras på golvet i buren. För jag tror att hö också hjälper till att slipa ner tänderna.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Nagelfil kan användas för att underhålla efter att veterinären filat eller fila små kanter. Att fila en stor del tror jag inte fungerar.
Varför vill du inte gå till veterinären?
Nej, nej, nej, använd inte nagelfil. Sköter veterinären detta som den ska, behövs inte heller någon efterkorrigering. Isf hade jag bytt vet!!!
Jag ville se i fall det fanns något annat alternativ än att gå till veterinären