Äldre marsvin
Hej!
Har två härliga damer på lite dryga fem år här hemma. Båda har för ett år sedan opererat bort livmodern pga systor men det är inget man märker av. Nu börjar dock det ena sova mer och djupt. Hon vaknar knappt när man kommer och ska ge dem mat. När hon väl är vaken är hon pigg och man märker inget annat. Ville kolla med er hur era marsvin i samma ålder beter sig. Är de något man bör oroa sig över eller är det bara att hon blivit äldre?
Min tant på 5 år sover också mer och djupare än innan.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag har en kille som just fyllt sju och jag vet inte hur många gånger jag trott att han dött för att han sover så hårt.
Åh, vad skönt att höra. Min tant är sex år nu och sover också väääldigt djupt sedan något halvår tillbaka. Hon kan ligga helt på sidan, rulla ihop sig och sova som en stock. 🙂
Den djupare sömnen tillhör åldrandet :) Och det kommer oxå fram mer och mer udda personlighetsdrag med varje år som går. Jag älskar riktigt gamla grisar för de får så sköna beteenden, hahaha.
Mina brukar jag inte kalla för gammalt förrän de är 7 och äldre. Har de fyllt 9-10 så brukar de ju utveckla mer och mer ålderskrämper t.ex. stelhet och långsamhet och då kanske de undviker att klättra och hoppa så hemskt mycket. Men om man ändå vill komma upp i hängmattan så ser man till att bli upplyft dit :P
Sedan när de är äldre än så, typ 11 plus, så är de många ggr rätt krassliga och vill inte så jätte mycket längre. De nöjer sig med lite kortare utflykter genom hagen och sedan vilar de på den mjukaste kudden som finns. Till slut fungerar knappt det längre, de bara ligger och vilar och vill vara hos de andra.
Och som flocken anpassar sig till de gamla, helt underbart. Njut av era gamlingar och tänk på att det blir häftigare med varje år som går. Se oxå till så ni har lite olika äldrar runt de gamla. De riktigt gamla mår många ggr bra av en liten yngre, vildare kompis som väcker upp de från sin letargi.
Och så är de i olika skick när de är gamla, vissar blir blinda, andra får hjärtsjukdmar eller ledbesvär. Så man får ju anpassa miljön lite till de. Men åh vad jag saknar de riktigt gamla. Nu har jag bara medelåldersgrisar kvar, men de är i alla fall lätt skötta :-)
Det är vanligt att äldre marsvin hör ganska dåligt liksom många andra äldre djur av andra arter. Man kan lätt uppfatta att de sover tungt eftersom de inte hör när man kommer fram till buren och vaknar. Ja de sover såklart mer när de blir gamla också.
#4 Hur många marsvin har du träffat som är 11+? Det är verkligen extremt gammalt! Det är verkligen inte vanligt att marsvin passerar 8 år. Jag tycker nog att man kan betrakta femåriga marsvin som gamla och de som passerat sju för riktigt gamla. Jag har haft ett par som blev nio och några som passerade sju de betraktar jag som åldrigt.
Jag håller med godisgrisen. Min tant som blev strax över åtta var i stort sett, om inte helt, stendöv. Hon snarkade ofta vidare om hon sov när man kom fram till buren, blev ofta överraskad & ibland skrämd. Jag är säker på att det beror på att hon inte hörde.
Jag har träffat på lite olika folk som hade marsvin i den äldre åldersklassen. Vad det gäller mina egna så har jag inom de senaste 15 år haft 3st marsvinshonor som blev 11-12 år. De som blev 8-10 är de flesta. Det är mer undantag när jag har marsvin som dör med 6-7år. I mer ovanliga fall har jag också fått avliva de tidigare pga sjukdom.
Men jag är extremt petig med mina grisar och min veterinär. Jag har jätte koll på de och jag diskuterar med min vet vad som är bästa terapi. Sedan har jag mer blandraser, sällan något renrasigt. Möjligt att det kan spela roll. Och så matar jag de inte med sådant där standardfoder.
De kan bli döva, men det har jag bara varit med om någon enstaka gång hittills och jag har haft många marsvin under många, många år. Däremot tycker jag att det är vanligt med synnedsättning till nästan komplett synförlust.