sambo säger nej
Jag har 3 marsvin. Älskar dom. Min sambo också. I onsdags köpte jag 2 marsvinsbäbisar till. Jag frågade om jag fick köpa 1 till och han sa du gör som du själv vill. 2 gjorde att han blev tokig. Han vill inte ha fem djur.. då menar han att det blir opersonligt. Vi bor för litet.. mer jobb.. osv.. han har gått med på att pröva. Men han hatar det.. det är dålig tid också anser han för det är lite annat som händer i våra liv nu.. men jag älskar marsvin å han har sagt de är ok med djur i bur.. aldrig djur som går omkring.. tycker ni jag gjorde fel? Tror ni killar är emot saker å sen ändrar sig?
Min sambo säger: dina djur ditt ansvar.Så länge det inte påverkar vårt gemensamma ekonomi eller mer ansvar på honom så säger han inget.
Men jag frågar alltid, eller ja en gång tog jag hem två marsvin utan att fråga, han smälte ganska fort för dem. Men killar fungerar ju olika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså för mig låter det inte som att det är "killar" som är orimliga, utan att du gör saker utan att diskutera dem med din sambo först. Om man har ett gemensamt boende måste man väl ändå diskutera saker som nya husdjur eller, för all del, nya möbler som kommer att påverka hur det är att bo där?
Jag kan förstå om han tycker det är irriterande om du säger att du ska köpa ett marsvin och kommer hem med två, eftersom du då uppenbarligen inte tycker det är viktigt att diskutera saker med honom. Sen beror det förstås på vad ni sa innan, om han sa typ "husdjuren är ditt ansvar, du gör som du vill" när du tog upp ämnet om att köpa fler hade jag nog också tolkat det som att ett eller två djur till inte spelade någon roll, men om diskussionen snarare var "jag har inget emot ett marsvin till, du får göra som du vill i den frågan" låter det mer som att han var okej med ett djur till och lät dig bestämma.
Är väl inte så mycket att göra åt saken nu om du inte vill lämna tillbaka något av djuren, men fattar inte varför man inte bara kan diskutera saker med sin sambo innan man gör nåt? Sen har jag iofs aldrig bott med någon så vad vet jag? Förlåt om jag låter hård, men jag skulle också bli sur om någon tog beslut över mitt huvud sådär.
Ja jag förstår det. Det var dumt beslut. Med tanke på att vi inte har jobb heller.. men jag har lärt mig min läxa.. tro mig