Marsvinsskabb?
Stronghold använde jag mot sellnic, men får man utskrivet av veterinär.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan man utesluta Ringorm ???
Veterinär borde kolla på det för att se säkert vad det är och skriva ut rätt behandling!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Till veterinären illa kvickt!
Håller med #5
Veterinären har kollat på de och skrivit ut Medicin. (Inte mina marsvin). Men när jag sökte på marsvinsskabb så tyckte jag inte de såg likadant ut, som på bilderna.
#8 det kan man själv inte diagnosticera… man får åka till veterinären för prover..
Fel behandling leder till onödigt lidande.
#9 nej nej de förstår jag med. Veterinären har undersökt de och sagt att det var Marsvinsskabb. Och de blir behandlade för de. Men när jag satt och sökte om det så tyckte jag att det inte var jätte likt de bilderna jag såg. Men de kan antagligen se olika ut. Hur lång tid brukar de ta innan de är friska?
#10 tog veterinären skrapprov ?
#11 Vet inte, de är inte mina marsvin. Får fråga på måndag.
#11 Eller det är jag som har han om de sen igår. Då deras "öde" inte såg så ljust ut så fick jag ta hem de akut, eftersom de inte hade plats till dem (eftersom de inte kunde gå med de andra marsvinen).
#13 de andra är redan smittade så alla måste behandlas…om de gått med varandra något..
Skabb behandlas med Stronghold eller Ivomec. Detta ser inte ett ut som skabb. Skabb brukar drabba t.ex. sidor, armhålor, mage och även om de kan klia upp sår brukar de vara mer utspritt med tunn päls och inte så avgränsat. Jag tror att det är Ringorm, dvs. en typ av hudsvamp. I så fall krävs en helt annan behandling samt att du sanerar omgivningen. Bär inte runt det drabbade marsvinet i din bostad tills du kan utesluta Ringorm.
Tycker också att det ser ut som Ringorm.. Ser inte ut som sellnic iaf. Jättetråkigt när man gått till en veterinär och betalat för det, men tyvärr måste du nog gå till en annan veterinär som har lite mer erfarenhet inom marsvin. Hade jag varit du så skulle jag "vägra" att betala för besöket då du har fått helt felaktig "hjälp"..
Ser ut som Ringorm. Skabb kliar de sig tokiga av.