Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 743 ggr
Maria.S
0

Vill inte äta

Hej! Jag har två hannar på 8v. Dom har bott hos mig å min familj i 1v. Jag har försökt i omgångar att ge grönsaker men dom äter de inte. Bara pellets & hö. Jag ger c-vitamin via vattenflaskan. Behöver dom äta grönsaker? va kan de beror på?

idipidi
0

Var är de uppfödda? Har de fått grönsaker hos uppfödaren?

Maria.S
0

Uppfödda hos en privatperson. Vet inte om dom fått grönsaker innan. Jag tror inte de.

Krus_grus
0

Hur mycket pellets får de? Jag skulle stegvis dra ner på pelletsen, ge olika grönsaker och byt ut dem varje dag. Det kanske hjälper att handmata dom med grönsaker?

Maria.S
0

Dom har fri tillgång till hö & pellets fyller jag på när de behövs. Läste att diande honor å ungar upp till 6 månader skulle ha fritt till även pellets. Dom är rätt skygga fortfarande så dom kommer inte fram självmant än. Jag låter dom va på dagarna & ta upp dom på kvällarna när mina minsta barn lagt sig.

agoutiuppfödare
1

Hejsan du kan prova att ge Critical Care som blandas med vatten , lycka till

Krus_grus
0

Det stämmer, glömde att de fortfarande var små! :))

Maria.S
0

Måste dom äta grönsaker? Dom äter ju pelletsen å höet. Å c vitamin via vattnet. Kanske få ge dom lite mer tid hemma tills dom vant sig lite mer så kanske de kommer?

agoutiuppfödare
1

Hej hur små är de , du kan också prova med majsvälling finns färdigblandat i en vanlig affär, du hittar de bland barnmat

idipidi
0

Varför ska hon ge CC eller majsvälling? Finns väl ingen anledning alls.

De måste inte äta grönsaker, men visst är det bra för dem. Ledsamt om de är uppvuxna utan grönt, men då kan det bli så att de är skeptiska mot att äta grönsaker.

Maria.S
0

Dom är 8v. Jag tror jag avvaktar å se om dom bli sugna på att lite längre fram :) erbjuder dom nån gång i veckan så får vi se. Tack alla för svar!!

Idakarrlsson
0

Du väljer ju själv hur du vill ge c vitamin till dem. Själv tycker jag grönsaker är bäst att ge då den innerhåller mycket annat som andra vitaminer osv. C-vitamin i vatten brukar oftas tyvärr försvinna fort. Tycker det låter bra att avvakta lite, dem har ju just kommit hem till er. Bara för att få dem äta grönsaker kan du erbjuda tex lite persilja som både är C-vitaminrikt och det brukar uppskattas av de flesta marsvinen. Och om dem inte äter det direkt så kan det ligga i buren en stund. Lägg gärna in lite på kvällen när du går och lägger dig för då är det lugn och ro och dem kommer ofta fram då. Gurka brukar också vara populärt dock inte så näringsrikt men bra uppmuntran till att äta. Lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Maria.S
0

Tänker att c vitamin i vatten är förtillfället ända sättet att få i dom nått överhuvudtaget. Jag ger bara 100ml vatten åt gången i flaskan än så länge, fyller hellre på ofta tills dom kommer igång. Hon jag köpte dom ifrån hade köpt från en djur affär. Vet inte hur dom ge vidare grönsaksmässigt? Ska prova persilja däremot för de har jag inte gjort!

Arinah
0

Persilja är ett bra tips. I stora delar av landet börjar även gräs och maskrosor växa, prova även lite sånt.

Idakarrlsson
0

#12 Ja, det är bättre än ingenting!

Har inte någon vidare koll på hur djuraffärer ger grönsaker eller ej. Möjligtvis hos vissa men nog ganska vanligt att den i sådana fall inte får så  bra grönsaker tex mycket sallad osv. Men låter någon annan svara på den frågan för har inte så mycket koll.

#13 👍

Mirinda
0

Vilka grönsaker har du provat att ge dem?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria.S
1

Dom hade ätit upp nästan alla persilja som jag la in i buren i går kväll 😊 prova ikväll igen. Jag har provat gurka, sallad, morötter å vitkål.

Idakarrlsson
0

#16 Härligt! :) Tänk på att inte överdosera persilja så de innerhåller mycket kalcium och i överdoserad mängd kan det ge urinsten m.m.

Maria.S
0

Nej då :) ska prova lägga lite gurka ikväll oxå så får vi se i morron

Arinah
0

Paprika måste ni prova. Bra C-vitaminkälla. Speciell fröna gillar nästan alla marsvin

Idakarrlsson
0

Paprika är bra! Omtyckt också :)

Mirinda
3

Äter de gurka så finns det ett sätt att få i dem extra C-vitamin (mkt bättre än i vattnet). Skär två gurkskivor och strö askorbinsyra på den ena och tryck ihop dem. Askorbinsyra, som är ren C-vitamin, finns i kryddhyllan i matbutikerna. 

Själva gurkan innehåller nästan bara vatten och är att betrakta som godis. Men hittills har jag inte hört talas om något marsvin som inte gillar gurka. Så en C-vitaminladdad "dubbelgurka" som jag beskriver här ovan kan var ett sätt att försäkra sig om att marsvinen får i sig rejält med C-vitamin. 

Använder du den här metoden behöver du inte oroa dig för att marsvinen får för lite C-vitamin under den tid det tar för dem att vänja sig vid nyttiga grönsaker.

Här är en länk till en artikel om bra marsvinsgrönsaker:

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen?4d7123f7b9cb462141044e59-1

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria.S
0

Jag har bara fått dom till att äta persilja än så länge. Men jag ska prova paprika å #21 din idé med gurkan. Så fort dom äter gurka :)