Är det munsvamp?
Mitt marsvin Alvin har haft men sedan gått bort men nu har det kommit igen.Jag såg inget i morse men nu ser jag något gult på hans läpp,han är 1 år gammalt(om nu det underlättar)och han visar inte att han har ont man kan pilla lite där men vill inte ta bort det eftersom jag inte vet vad det är.Men han är precis som vanligt annars.Hjälp mig!!!!!
Väldigt svårt att se, går det att ta en bild i lite bättre ljus?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det kan vara en sår skårpa om han går med något annat marsvin så kanske dom bråkat så har dom bitit varandra.
Brukar du ge paprika, tomat och äpple? De är syrerika och kan ge upphov till munsvamp. I så fall kan du göra uppehåll med de ett tag och se om det blir bättre. Pevaryl eller Canesten kan smörjas på morgon och kväll…Hoppas det blir bra!
Hej, Det är inte så lätt att se på bilderna men det påminner om en cheylit. Detta hade jag hållit mjuk med solrosolja och jag hade matat marsvinet m solrosfrön ett tag. Inte i större mängder men kanske en tesked per dag. Om det är vad jag tror så uppstår det av för mkt syra i maten eller en brist på à och c vitamin samt brist på omättade fettsyror. När man matar varierad är vitaminbrist osannolikt. Det är ingen svamp men bakterier och svampinfektioner kan sätta sig i såret. Hade själv inte i första hand börjat använda svampdödande medel utan mer hållit det mjukt så det kan läka. Orsakerna kan vara olika så se över vad du ger de och att de får tillräckligt m fettsyror oxå. Detta exem kan göra ont så att ätandet kan påverkas. Håll koll på det.
Hur har det gått? Är det borta nu?
Det är borta nu,men det kan nog inte vara syra eftersom att 26:an inte jar fått det.När jag ser att Alvin nosar hänger hans läpp ner mer än 26:ans.Mer mellanrum alltså.Och ja dom bråkar ofta,många gånger per dag,speciellt om pelletsen.Har lagt lite i en skål och lite utanför så båda kan äta men det blir så mycket då och ääter dom inte upp allt och det utanför blir snabbt smutsigt.Så nu bryr jag mig inte mer.