dyr kastrering??
Jag ringde till roslagstull kliniken och de tog 1030kr för att kastrera ett marsvin, är inte det extremt dyrt?
Någon som vet en bra klinik som karterar marsvin i stockholm?
Mvh
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Här i Ronneby tar dem 750 kr för kastering av marsvinshane. Fågelkliniken i Skåne tar 775 kr för marsvinshane och 2900 kr för hona (vansinne :O)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan också vara olika hur de söver, ex gas som är skonsammare än att få en spruta är dyrare.
Så till viss del får man nog vad man betalar för.
#2 Fast är ändå konstigt att de tar så mycket mer för ett marsvin än en kanin, kaniner är ju med känsliga som marsvin
Med facit i hand kan jag ju säga att jag betalar hellre mer hos någon som är riktigt duktig än mindre och får dyr eftervård.
#3, kan det på något vis vara lättare att kastrera kanin? Rent anatomiskt alltså?
#5 På vilket sätt borde det skilja så pass anatomiskt?
#5 tänkte om det inte är lika smått och "pilligt" på en kanin som ett marsvin. Att marsvin kanske därför tar längre tid?
#7 Kan vara, fast finns kaniner som är i storlek med marsvin.
Men de har konstiga priser ibland. Hundar t.ex är mycket dyrare än katter av någon anledning.
Tycker det låter som ett rimligt pris. Det är ju ändå en operation de gör.
Tack för svar. Jag trodde kastrering kostade mellan 600 & 800kr. Jag ska ringa till några andra kliniker som är bra, så får vi se. kanske får hålla mig till bara två hanar. fast jag vill ju så gärna ha 4 :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Men om de kommer bra överens så kan du väl bara skaffa ett nytt par? Så har du kvar de okastrerade ihop och skaffar två till hanar eller två honor eller en redan kastrerad hane och en hona ;) Det viktiga för att ditt nuvarande hanpar ska hålla sams är väl mest att burarna inte står supernära om du skaffar honor så de känner massa brunstlukt och bråkar men annars finns det väl många som har både och i olika burar. Skulle personligen inte kastrera mina utan väldigt starka skäl eftersom att det trots allt ligger en risk i en operation och i värsta fall kan de ju dö. Plus, hade kollat upp statistiken på veterinärerna om det går och tagit den som faktiskt har bäst odds och struntat i priset! Hellre en dryg tusenlapp var och levande grisar än sämre operation och komplikationer. Sen kan ju nåt hända utanför även den skickligaste veterinärs kontroll men en vill ju ha den bästa ändå…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#11 jo, jag är fundersam. dom går helt ok bra ihop, men tyler tycker det är så tråkigt med gamle troye som bara sover. och fler än 2 hanar brukar ju inte gå…?
Jo det är stora risker, och jag vet inte hur jag ska lösa det hela. kan inte ha honor i annan bur för de hoppar över kanten :/
Åh jag vet inte. Jag älskar dessa grisar och skulle bli förkrossad om en gick bort för att JAG velat kastrera. Nä fy.
Men fler än 2 hanar funkar ju inte, hur ska jag lösa det?
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#12 Men hur hade du tänkt med gossarna då? Med varsin hona?
Jag tänkte kastrera dom och sedan sätta dom med varsin hona. men det kostar mycket och riskerna är många. Jag vill inte förlora nån av dom.
Sen ska jag vakta marsvins honor hela sommaren och min ena hane vill så gärna träffa tjejerna men han kan ju inte när han inte är kastrerad.
Vet inte hur jag ska göra.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Men oavsett hade du ju fått ha två burar så ett till hanpar kan du ju skaffa, och höj kanten lite eller sätt nåt galler runt? :/ De hade ju inte kunnat få springa in till varandra ändå mtp bråk… Du skulle ju kunna ta en yngre till Tyler och en lite äldre till Troye? Svårare att sätta ihop vuxna marsvin men inte omöjligt. Två lugna gamla hanar skulle kunna funka om du hittar rätt. Tex en gammal stabil avelshane från en seriös uppfödare, är nog nån som annonserar nu…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#15 tack för tips :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Vi kastrerade Nimbus på Vettris i Borlänge och betalade 850kr, tycker jag är ett rimligt pris, med tanke på hur bra dom gjorde det, har inta varit några komplikationer alls och Nimbus läker fint och är pigg och allert :-)
Jag har bestämt mig för att inte kastrera marsvinen och hålla dom två tillsammans tills vidare. I sommar får vi se hur det går, i värsta fall får honorna bo i ett annat rum :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«