Dräktig.

Ja, det är mycket du måste tänka på. Ge henne extra mycket c-vitaminrikta grönsaker dagligen. Men öka inte mängden på kraftfoder. Se till så att hon helst rör lite på sig dagligen, t.ex genom att springa ute på golvet.
#0 Hur mycket kraftfoder ger du? vilket märke?
När jag har dräktiga honor har de alltid fri tillgång på kraftfoder som består av pellets, havre- och kornkross.
Detta för att jag inte vill att det jag skriver till #1 ska inträffa!
Och jag vet att det inträffar då jag nästan inte gav något kraftfoder till mina 7 första kullar, då "alla" sa att det var "farligt" och ökade riskerna för att honan skulle toxa. Men jag tycker absolut inte att det stämmer, då jag inte haft några som helst problem med mina kullar, vare sig jag gav eller inte gav kraftfoder. Bara det som jag skriver till #1, och det har då inträffat när inte honan fått kraftfoder.
Kan ju säga att det blivit en del stödmatande i de kullarna 1-7, för annars hade nog nästan inga ungar klarat sig.
Men i kullarna 8-10 har jag inte behvt stödmata alls.
Du kan gå in på min hemsida http://www.starlights.webb.se/ och kolla själv under födda kullar, där står vad ungarna har haft för födelse vikt.
En lagom fördelse vikt tycker jag är mellan 90-120g.
#1 Om man inte ger mycket med kraftfoder så är risken jätte hög att ungarna blir jätte små och där med inte kommer att klara sig mer än någon dag eller att honan tar av sina reserver och går ner massor i vikt under dräktigheten.

Tack:)

Tack:)

Okej! Jag har i varje fall inte ökat mängden kraftfoder till mina dräktiga honor och det har gått super. Inga för små ungar och honan i bra vikt! Jag har gett mer grönsaker istället!
Jag har hört att man inte ska öka mängden kraftfoder, men men.

Min hona väger just nu 1250 g. är det en bra vikt?
#6 - Min marsvinspojk väger 1259 ^^'
Men om vikten är bra eller inte beror väl också på vad hon vägde från början?
Hanna
#6 Vad ger du för kraftfoder? För du ska verkligen inte ge honan fri tillgång på ren pellets, det är inte alls bra för henne, utan kraftfodert ska vara en blandning av olika sädesslag om de ska få mycket.
#7 Precis det beror helt på vad honan vägde från början men också på hur långt gången hon är och hur många ungar det blir.
#5 Precis det var det jag också fick höra, men när sedan andra uppfödare började ge sina mycket kraftfoder och det gav jätte fint resultat så tyckte jag att det var mycket bättre för både honan och ungarna att göra på det viset.
Vad skönt för dig att det fungerar utan att ge mer kraftfoder, grönsaker kan säkert fungera kanske….
Men självklart är det ju upp till var och en på vilket sätt man vill göra.

Det är verkligen en del du behöver tänka på när hon är dräktig, till exempel kosten. Hon behöver mer mat nu - kalcium-, protein- och energirikare mat samt mer c-vitamin. Ge henne mycket broccoli, kål, persilja, rotselleri, palsternacka, lite morötter - ca 200 g/dag av minst 2 olika sorters mat. Hon ska även ha fri tillgång på bra hö och några matskedar bra pellets (Oxbow Cavy Performance) under dräktigheten, digivandet m.m. Även ungarna behöver lite av den pelletsen så småningom.
Hon behöver få komma ut och röra på sig varje dag, det behöver alla marsvin. Var försiktig med magen bara :) Minst 45 min/dag. Gosa med henne, håll rent i buren hela tiden och se till att hon är ren också. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Låt henne springa tills hon tröttnar
Helena

Okej :) Kan hennes burkompis gå kvar i buren?
#13 - Det är roligare om båda två får komma ut, för grisarna alltså.
Hanna

Hej. Ursäkta att jag klampar in på din tråd, ElinM. men jag har en "dräktighetsfrågan" också, och hoppas det var ok att putta in de här… Om ett par dagar skall jag överta ett par marsvin från en familj vars son blivit allergisk, och de "tror" (??) att det är en hona och en hane. Mina frågor är då: Hur stor är efterfrågan, vad ni vet, om marsvinsungar? Hur många ungar kan de få som mest? Hur länge går de dräktiga? Kan hanen vara kvar inne hos honan när hon fått ungarna? Har tre kastrerade hankaniner, hur vanligt är det att man kastrerar marsvin?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#15 Relativt låg efterfrågan på korsade djur utan stam, men inte lika illa som för kaniner och katter t.ex. Honor är betydligt enklare att sälja än hanar.
Som mest… Sällan äver fem ävenom det händer. 2-4 är vanligast.
Dräktighetstiden är runt 70 dagar.
Hanen ska absolut inte vara kvar hos honan eftersom att hon blir brunstig direkt efter födseln och då genast blir dräktig med en ny kull.
Kastrering av marsvin börjar bli vanligare i takt med att veterinärerna blir duktigare. Dock är det lite komplicerat med marsvin och sövning så det vill till att man hittar en veterinär som vet vad han/hon pratar om när det gäller marsvin.
Att se skillnad på kön är enkelt redan från första levndasdagen så du ska ju inte behöva gå i ovisshet om vilket kön marsvinen har. Hur gamla är de?
Marsvinshonor drabbas tyvärr ofta av komplikationer i samband med dräktighet och förlossning, om man jämför med andra smådjur och det är en hel del man bör tänka på när man har en dräktig hona.

Tack för svaren idipidi. De är bara runt 10veckor idagsläget. Hur ofta brunstar honan, och hur länge? Tycker hon att det är ok att hanen är inne hos henne mellan brunsterna, om det blir så att hon får en kull?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#14 Jag tänkte mest att eftersom att hon är dräktig så kanske hon vill vara ifred i en egen bur så att de är i två olika burar :)
#18 Nej honor går oftast bra ihop om den ena honan ska ha ungar :) Men du märker ju på henne de sista dagarna om hon vill vara ifred eller inte. Annars föredrar ju marsvin sällskap.
Mvh Felicia

Okej tack alla som svarat på mina frågor<3
Varsågod :) Se till att ha en stor bur också men det har du väl redan =)
Mvh Felicia

Ja då:D

Om man räknar 120*60 som stor så :)

jksdf

oj min lillebror råkade komma åt :)

Är det någon som skulle kunna räkna ut på ett ungefär när hon ska få sin kull? Vi var och tittade på henne den 11 augusti och då sa uppfödaren att hon troligtvis var dräktig, sen hämtade vi henne den 28 augusti och då sa uppfödaren att hon garanterat var dräktig. Nu väger hon 1400 g. Någon som kanske har någon aning?
#26 Går inte att säga hur långt hon är gången med enbart vikten att gå efter. Ring eller maila uppfödaren och fråga när hon är parad och så kan även uppfödaren säga när marsvinet beräknas få sin kull.

#27 Tack :)
Vad "tjock" hon är ;D
och fiin :D

Hur många tror ni att det blir:D?
4st :D
3 =)
Helena

Själv tror jag nog 3 st. :)

Tror 3 st här med

När min hona fick ungarna fick jag hjälpa henne med en som kanpt hadde något liv i sig , dom anda två klara hon av bra sj

okej.D ungarna vekar må bra, de ligger tätt in till mamman men ser ändå lite nyfickna ut:)
Såå söta!
Det bästa är att du låter henne ta hand om bebisarna själv. Håll bara koll på att hon tvättar dem och sedan ger dem di.

Alla verkar pigga och ena har börjat gå omkring lite och till och med smakat lite på gurkatror jag:D
Det är jätte bra tecken! Pigga och glada ska de vara. Och mamma måste också vara pigg och glad fast kanske lite trött, hon har ju faktiskt ploppat ut med tre bebisar.
Lycka till med sötnosarna!
Du bör absolut ta ut och väga ungarna och kolla igenom dem lite snabbt.
Födelsevikten är jätte bra att ha, då man kan hålla koll på hur mycket ungarna äter och OM de äter.
De första 2-3 dagrana går de ner, men sen ska de vända och öka ca. 5g om dagen.
Om de inte får någon mat så får man handmata dem om man inte vill se dem tyna bort och dö.
De sist nämnda skulle jag inte vilja, så jag har handmatat de ungar som har behövt.
Yay! Lycka till :D
Helena
Lycka till :D

Ena ungen har typ en navelsträng som hänger, vad ska jag göra?

*putt*
låt den sitta den ramlar av när den torkat ordenkligt, rätta mig om jag har fel
Jodå, den ramlar av av sig själv
Helena

okej, tack<3