Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 10816 ggr
Tina
0

C&C Cage

Finns det någon här som har/känner någon som har en, vad de i USA kallar för, C&C cage?

Här finns Video och Bilder.

Dessa burar verkar otroligt smidiga. Lätta att förflytta, lätta att sanera vid t ex Ringorm. Dessutom sägs de vara billiga.

Jag undrar var/om man kan få tag på material till C&C burar i Sverige?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
1

Nej men jag vill gärna veta :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

godisgrisen
0

Ja de verkar så fantastiskt fiffiga! Jättebra om man vill plocka burarna upp och ner de tar ingen plats vid frakt och lager är inte ens dyra man kan anpassa formen och storleken som man vill! Det verkar bara vara ett problem… jag tror inte de går att få tag på i Sverige… inte än. Jag har sett en tråd om dem tidigare men minns inte var..hm.

Hoppas de kommer hit jag vill ha!

FeliciaS
0

Vi hade uppe någon tråd om det för ett tag sedan. Jag tycker det är jättesnygga burar, verkar vara väldigt praktiska också. Ett par som köpte mina marsvinsungar i januari -05 hänvisade till den sidan när de berättade att de byggt en liknande bur. Men vad jag vet går inte materialet att få tag på i Sverige, tyvärr.

Vore bra om något företag kunde importera dem ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Jag antar att de där stora plastflaken från början inte är gjorda som burbottnar. Det kanske finns någon byggfirma som kan ta in det om man kan klura ut fler användningsområden. Gallardelarna borde väl kunna säljas som djurhagar i större zoobutikeskedjor… Hur stor chans man har att påverka företag att ta in nya produkter vet jag inte men man kan väl prova.

Mari
0

Jag tror det stod på hemsidan som är länkad i första inlägget att det var litterboxar, är inte det kattlådor? Isåfall kanske det finns att få tag på ?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

#5 Jag förstod det som att de menade att burarna vi vanligen köper i affären är som att ha marsvinen i "litter boxes" och att det inte var värdigt för ett marsvin.

Men går inte dessa köpas från den hemsidan? Det står ju en avgift för "shipping", de kanske skickar dem även till sverige? I så fall skulle ju den största buren kosta ca 700kr och det är ju inte så farligt för en så stor bur.

Svea-
0

Kan man inte göra en lista på hur många här som vill ha såna här burar å ev gå i hop å beställa?Kan ju bli biliigare då med frakten.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

elin85
0

#7 Såg senare att de bara verkar skicka inom USA tyvärr :(

Sanni
1

Här i Finland säljs mycket av dom där! Vet många marsvins ägare som använder sådana till sina marsviner och funkar perfekt! :) (har själv också tänkt köpa sådana)

Så man behöver inte riktigt resa enda till USA ;)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Tina
0

Menar du att de bygger burarna själva eller att burarna är färdigbyggda då de köps?

Sanni
0

#10, De bygger burarna själv och kan ändra på formen när de själv vill.

Arinah
1

Känner någon till återförsäljare i Finland? Tycker det verkar jätteintressant. Har själv för ett par år sedan letat efter den vikbara plasten de använder till botten. Fick troligtvis napp på en affär i Stockholm som sålde kontorsattiraljer. Kollade tyvärr inte upp det. De har/hade en hemsida där det framgick att priset för den plasten var ganska så låg. Skall tänka ett tag, och försöka minnas. Återkommer i så fall.

Tina
0

Vet du vilka företag som är återförsäljare av coroplasten och detta "galler"? Glad

Sanni
0

#13 Coroplasten vet jag inte, men galler kan man hit köpa från "HongKong", men är inte säker om de just nu säljer galler. Har aldrig varit i Hong Kong, vet inte riktig något av det, har bara hört att där har de flesta köpt sina Glad

Magda
0

jag hade jättegärna haft en sån där bur…. hittade detta tillägget på deras hemsida, det låter ju som om de kan tänka sig att skicka utomlands med, men det kanske blir jättedyrt till sverige…:

Guinea Pig Environments title graphic

Shipping OUTSIDE the Continental US

We don't mind shipping if you don't mind paying and waiting. The US Postal Service charges about $45 for shipping a kit and it takes 4 to 6 weeks (to the UK for example). For UPS, the cost is over $200 in shipping. USPS "Global Express" is $100.

To find the supplies on your own, be sure to check the database of sources and also the forums by country.

HLJB
0

Riktigt smarta burar måste jag säga! Kan bygga lite hur man vill med sånna där. Hade nog inte varit så dumt att ha.

Crania
0

#4 och #13

Plastflaken har jag läst att det är det samma som kanalplast. Finns bl.a. här: Skånska Byggvaror Jag har inte hittat några i färger utan de är i regel vita eller ofärgade transparenta.

Jag har har dammsugit nätet för att hitta alternativ för "gallren" och hittat flera alternativ bl.a. här: KC-Store Jag tror att det är den hyllan längst ner på sidan som är mest lik den som används i C&C burarna.

Tyvärr tycker jag att det verkar ganska krångligt att beställa så jag behåller mina bokhyllor tills vidare.

elin85
0

#17 Synd att det var så himla dyrt :/

[Jessica-B]
0

Startade nyss en ny tråd om dethär, ovetandes om att denna redan fanns. Knepigt att så många är intresserade av att köpa, men att det inte verkar finnas i Sverige, hmmm Obestämd

freddiie
0

svaret på alla frågor: EBAY ! :D

[Jessica-B]
0

#20 Kostar ju skjortan med shipping på de :( Men annars var de helt klart bästa tipset hittills

Det var någon som sa att det fanns i Finland? Vad heter affären i Finland?

freddiie
0

#21Haha, ja shipping-priset blir ju troligen mer än själva buren :P

Moctezuma
0

#21 Jag sökte runt lite på olika forum etc. och flera har skrivit att det finns såna där "gallerbitar" (taikakuutio på finska) i Hong Kong-varuhusen, men att de inte alltid har såna på lager och att det brukar vara god åtgång på dem när de väl finns inne. 25 euro för 8 bitar skrev någon.

Fast det har Sanni skrivit förut märker jag :)

Moctezuma
0

Tillägg:
Skulle det inte gå att använda något annat till bottnen? Typ plastmatta/våtrumsmatta + någon sorts "ram" så att inte spånet flyger omkring…?

[Jessica-B]
0

#23 Hong Kong är alltså en varuhuskedja som finns i Finland om jag fattat de hela rätt? :P De finns ingen hemsida eller så? Man borde väl kunna beställa från Finland om inte annat?

Moctezuma
0

#25 Ja, så är det. De har en hemsida (www.hongkong.fi), men det går inte att beställa därifrån såvitt jag vet :/

[Jessica-B]
0

Ska skicka iväg ett mail till Hong Kong och se om det inte är möjligt att få hem ett paket till Sverige. Man förlorar ju ingenting på att testa menar jag Glad Uppdaterar er om svaret när de anländer.

Millie
0

#27 Bra att du kollar upp de ! :)

kan va intressant och se ;p

Moctezuma
0

#27 Har du fått något svar? :)

Jag har fått reda på att www.faunatar.fi också säljer såna där "gallerbitar" (:

[Jessica-B]
0

#29 Kollar min mail dagligen, och har fortfarande inte fått något svar :O Känner jag finnarna rätt så har dom inte svarat för att dom är kassa på engelska. xD De är min erfarenhet av dom iaf.

Moctezuma
0

#30 Många är dåliga på engelska jo, men inte alla (som jag till exempel ;D). Dessutom borde någon av de som jobbar där kunna svenska, eftersom det är ett av våra nationalspråk… Nå, det är väl bara att vänta och se :)

Mixxie
0

Jag köpte sådana galler bitar nyligen nu måste jag bara hitta plasten som underlag.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

kamron
0

var köpte Du dem och nyfiken på priset?Glad

Mixxie
0

#33 menar du jag? Jag köpte dom här i Finland från Hongkong. Kommer inte ihåg vad priset var men nått mellan 25-35 euro tror jag för 30 st bitar

kamron
0

#34  ja jag menar Dig. Tack för svaret.

Mixxie
0

Nån som vet nått som man kan ha som underlag i sin c&c bur? Är helt tom i huvudet :I

Sanni
0

#36 Coroplast går att använda men jag vet inte vart man hittar det i Finland. De flesta jag har sätt använder vaxduk underst och mattor där på. Sedan har de spån under höet och i andra ställen där marsvinen brukar kissa. Om du vill endast använda spån går det säkert att fästa vaxduk en bit upp på C&C-bitarna så att spånet inte flyger omkring.

Mixxie
0

#37 tack :) vad menar du med mattor där på?

Sanni
0

Alltså att du har vaxduk under och t.ex. trasor, handdukar, fleece på vaxduken. Jag är så dålig på att förklara :P Här är en bra bild hur det kan se ut:

http://i1099.photobucket.com/albums/g395/marsut/aitaus-1.jpg?t=1296494342

[freijo]
0

Här är enda stället i Sverige man kan köpa C&C galler

http://www.butiksinredarna.se/-c-55_97.html

Lycka till!

Moctezuma
0

380 kr för 10 bitar är ju jättedyrt! Det blir bara en hage/bur på 74x111 cm (2x3 bitar), medan man för samma pris i Finland får 30 bitar (t.ex. 5x10 bitar ---> 185x370 cm).

Mixxie
0

#39 aha okej skall testa det :)

#41 håller med dig det är ju jätte dyrt!

tilde.wahlgren
0

Jag vet att detta är en gammal tråd men någon som vet var man kan köpa billigt?

Hjärta SVEA Hjärta 

Majane
0

Kolla på eBay men det är ganska dyr frakt!

smellcaramell
0

finns även på alibaba och aliexpress. Dock måste man beställa minst 1000 bitar på alibaba men man kan ju gå ihop med andra och beställa isåfall.

Tikzi
0

#46 Vad ska man söka på / vilken kategori för att hitta det på dom sidorna?  Finns så mycket saker där. 😂

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

smellcaramell
0

#47 guinea pig cage :) kommer upp lite blandat med hamster grejer osv men går att hitta :)

Tikzi
0

Oh, synd att det inte var free shipping på den från Aliexpress, fast metal väger väl lite också så dom skulle ju knappt tjäna något på att skicka sånt gratis. 😛

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma