Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 490 ggr
SuperLimm
0

pellets/kornblandningar

Jag håller på att kolla lite på foder till marsvin Och skulle vilja ha lite synpunkter. Stämmer detta? Hö ska vara ca 80% av marsvinet kost. Fröblandningar är inte så bra, pellets eller egenkomponerade kornblandningar är bättre. De ska ha grönsaker (c-vitamin rika) varje dag. Ensilage och hösilage är inte bra för marsvin. Växande marsvin bör ha fri tillgång till pellets. Ett bra pellets har en hög fiberhalt och en lägre fett-och kalciumhalt. Salt-kalk-mineralsten ska inte finnas. Vatten bör vara i flaska och ska inte innehålla c-vitamin eller andra tillsatser. Tankar om dessa punkter? :) Behöver även tips på bra pellets, skriv gärna lite för och nackdelar ni upplevt med de sorter ni testat! :)

Mvh Linn

Fridaaaa
0

Hö ska vara ca 80% av marsvinet kost Stämmer bra. minst 80% av kosten
Fröblandningar är inte så bra, pellets eller egenkomponerade kornblandningar är bättre  - Stämmer delvis. Pellets är bättre än fröblandningar men ingetavdet behövs i regel
De ska ha grönsaker (c-vitamin rika) varje dag - Stämmer mycket bra
Ensilage och hösilage är inte bra för marsvin. - Hösilage går bra om det är mer åt höhållet.
Växande marsvin bör ha fri tillgång till pellets.  Stämmer inte
Ett bra pellets har en hög fiberhalt och en lägre fett-och kalciumhalt. Beror på hur näringen ser ut i höet. Pellets är ju bara komptement.
Salt-kalk-mineralsten ska inte finnas.  stämmer mycket bra
Vatten bör vara i flaska och ska inte innehålla c-vitamin eller andra tillsatser. I skål är mer naturligt men mina har flaska då dem får i massa spån i skål annars
Vitamin mm behövs inte i vattnet nej.

Jag ger havregryn, ingen pellets alls. Föredrar det 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
0

#1 tack för ditt svar! :) jaså bara havregryn? Såna vanliga som man köper i mat affären då?

Mvh Linn

Fridaaaa
1

#2 Japp sån man köper i vanlig matbutik. Jag kör på ekologiska eller fiberrika 🙂

_maaika_
1

Hösilage är inte lämpligt att ge till marsvin. Deras mage är ganska känslig och för mycket hösilage kan bli ganska påfrestande. I värsta fall kan de dö. Så jag rekommenderar inte att ge hösilage

Fridaaaa
0

#4 Hösilage som är nästan som hö går bra att ge om man vänjer marsvinen, Är det däremot mer som ensilage eller då ensilage, det är mindre lämpligt