Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1197 ggr
Anna O.
0

"Kris" angående bur

Hej, min bur som jag har till mina marsvin tycker jag är för liten. Jag köpte buren på djuraffären och blev tipsad om den mest köpta buren. Tyvärr så tyckte jag den var alldeles för liten för dom två, den är 100x50 men jag skulle gärna vilja ha en mycket större. Jag såg en tvåvåningsbur på teddytassen och undrar era åsikte Rom den, hur är det när man städar? Kan man ta loss båda delarna (botten av buren) eller måste man krångla och har marsvinen mycket yta? http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/tvavanings-kaninbur-120-cm-669.html Där har ni sidan på buren

Rheen
0

Enda åsikten jag har om buren är att rampen verkar väldigt smal, måste vara läskigt för marsvinen att ta sig upp till andra våningen, men de vänjer väl sig. c; Verkar också lite bökigt med dedär hösakerna på sidan, eller vad det nu än är.

~ Rheen.

Rafflan
0

Det går lätt att ta isär den buren så den går att städa, höhäckarna kan man ta bort, rampen är lite smal till marsvin kanske, dock vänjer sig marsvinen alt så köper man en planka och gör en egen ramp :)

[Gnagare2]
3

Jag skulle föredra en bur som har mer golvyta och inte en våningsbur,men det är jag,det🙂

Anna O.
0

Okej. Men en ramp kan man ju Göra själv, det är väl rätt enkelt ;) Höhäckarna tar jag bort isåfall. Men vilken bur använder ni? Jag vill ha en större bur än en 120x70 och inte en egen byggt utan en köpt. Vet ni någon större?

[Gnagare2]
0

#5 Tänkte precis föreslå den buren men någon annan hann före😃

Fridaaaa
0

Marsvin uppskattar oftast total yta istället för uppdelad. Rekommenderar som #5 🙂 Mina två gossar har just nu 140x60 för tillfället

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

busKotten
0

Jag har den buren som #5 länkar till. Passar oss jättebra. Burgallret är lite knixigt att ta av och sätta på själv, men det går. Jag brukar dock städa genom den öppna toppluckan vilket funkar bra.

Kan rekommendera, tror även de har billig hemkörning om man bor inom ett visst milavstånd från butiken och inte har möjlighet att hämta själv :)

Anna O.
0

Åh! Den var ju perfekt! #5

Ljungåsen
0

#9 Så bra. Sonen har en sådan till sin flock, och de är nöjda.

idalina:)
1

jag skulle ha byggt en egen. Man kan använda en begangnad säng och använde den till bur :)

[Gnagare2]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man har plats,så kan man göra som jag har gjort,jag byggde en bokhyllebur till tjejerna,och sen utökade jag deras bur med en inomhusinhägnad gjord av kompostgaller och hönsnät,jag ställer husen så att dom kan hoppa över bokhylleburen ut till inhägnaden,suveränt! Jag har gjort samma sak till mina killar. Dom tycks trivas riktigt bra med det utrymmet😃

Mirinda
0

Det är när man har ont om golvutrymme, men ändå vill ge marsvinen mer plats, som en våningsbur kan vara bra. Du har redan fått råd om rampen i sådana burar.

Kan tillägga att om du vill ha höet i något och inte bara lägga det i högar på golvet, så finns det mycket bättre lösningar än en höhäck. Drar ut höet på burgolvet gör marsvinen i vilket fall som helst. De prasslar runt i det och "bäddar" med det. Tyvärr kissar de ner det rätt fort, så därför har vi en liten träskrinda de inte kan fastna med huvud/hals i till höet. Vi gräver ner hjulen i spånet, så de kan nå att äta utan att behöva anstränga nacke och rygg.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anna O.
0

Jag lägger höet i buren (löst) så får dom äta, bädda och röra om med höet! ;)

Sandra-B
0

OT: Ledsen att jag kapar tråden lite… #11 idalina:) Skriver här eftersom du verkar ignorera det privata meddelandet jag har skickat till dig. Jag har nu skickat två stycken PM till dig. Jag uppmanar dig till att läsa dem omgående och följa vad som står där, om du inte gör det kommer servar få konsekvenser gällande ditt medlemskap här på Marsvin.iFokus. //Sandra, Sajtvärd på Marsvin.iFokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!