Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 683 ggr
__Prenses
0

Funderingar om flockuppdelning

Hej! Satt och funderade och försökte söka här på sajten men hittade inget bra svar så skriver här då istället.

Hur är det, kan två kastrerade hanar gå ihop med en icke kastrerad hane?

och hur är det att sätta ihop ett äldre marsvin med ett yngre?

Fridaaaa
0

Om de är kastrerade eller inte har ingen betydelse i regel, är bara förmågan att försöka sig sm i regel försvinner på marsvin.
Hanar brukar vara svåra att hålla fler än 2, kastrerade som okastreade.

Ja det går utmärkt. Dör en marsvinshane så är det i regel mycket enklare att sätta ihop en unge med en äldre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra-B
2

Om hanen är kastrerad eller inte brukar inte spela någon roll för deras revirtänk etc, skillnaden är att det inte blir några ungar om de går med honor. Det finns dock några som anser att deras kastrerade hanar är lugnare. Huruvida hanar fungerar tillsammans i grupp med andra hanar är väldigt olika. Det finns hanar som utan problem kan gå flera stycken tillsammans och det finns hanar som knappt accepterar en burkompis. Jag har haft flera (vuxna) hanar som utan problem kunnat gå tillsammans i grupper om tre eller fler. Det som är viktigt att tänka på är att se till att det är lugna och ranglåga hanar man sätter ihop med varandra (ranghöga hanar brukar, enligt mig, vara väldigt svåra att ha tillsammans med flera andra hanar - det är tillräckligt med en kompis för den( . Även riktigt ordentlig boyta är viktig, speciellt i början. Min erfarenhet säger också att det är mycket enklare att få vuxna hanar att fungera harmoniskt i en grupp, alltså de som är över året. Jag anser också att blandad ålder underlättar. Att ha en yngre hane kan vara okej, men man behöver vara beredd på att det blir oroligt när den lille är runt halvåret och ett par månader (upp till ett halvår) när den blir könsmedveten och innan den funnit sin plats i flocken (därav att jag helst sätter ihop dem bör de är äldre). Mina hangrupper har bestått av unga och gamla, de som varit i avel och de som aldrig har varit i närheten av en hona (sedan de flyttade från mamma och systrar) - det har fungerar utmärkt de allra flesta gånger. Jag rekommenderar definitivt inte att ha flera unga hanar i en grupp samtidigt - det blir (enligt min erfarenhet) väldigt besvärligt när de bli könsmedvetna och det finns ingen ro eller ordning alls när flera ska konkurrera om platserna i flocken samtidigt. Att ha bebishanar i gruppen fram tills de blir könsmedvetna brukar fungera utmärkt, men jag rekommenderar absolut att man delar på dem vid runt fyra-fem månaders ålder och sätter dem två och två tills man märker att de är stabila igen (vilket kan ta olika lång tid) och därefter kan man försöka få ihop dem igen om man anser att det känns lämpligt - för vissa hanar fungerar det aldrig att gå tillsammans i grupp, par räcker mer än väl. Jag anser att man behöver lägga ner rätt mycket tid på att få till fungerande hangrupper, man behöver observera dem (gärna med olika kompisar) under rätt lång tid och i olika situationer, för att bilda sig en uppfattning om hur de fungerar och med vilka de troligtvis kommer att fingera med. Om man bara har några marsvin som sällskap och därmed inte möjlighet att testa olika grupperingar så skulle jag inte rekommendera mer än två hanar per bur. Vid ihopsättning i det läget är en äldre och en yngre det allra bästa, i andra hand två yngre. Det är dock enklast med lite åldersskillnad då de inte blir könsmedvetna samtidigt och rangordningen blir mycket mer naturlig.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Elisabeth S
2

Hej

Placera inte dominanta hanar ihop.  Det blir bara bråk. Undergivna hanar kan man placera tillsammans . De brukar samsas. Det är roligt när man ser att djuren är sams och mår bra,  med både sig själva och sin omgivning.   Det kan vara bra  för om en dör  är de inte helt ensamma  tills man i lugn och ro kan hitta en hane som passar bra . Kastrerade hanar  är en tillgång om de är vänliga, för dem kan man placera i en grupp honor . Så blir det harmoni där med. Jag tycker man kan använda undergivna hanar  i avel  så blir det lättare för köpare också att hitta bra ungar.. Det där med personkemi  är lika aktuellt  överallt , bland människor , hundar, katter, marsvin, fåglar, etc  Ska man bli sambo  så vill man väl inte bo med vem som…  :)

En ledare i gruppen räcker. Ibland behövs inte en dominant ledare , man kommer överens ändå.

Lycka till

Med vänlig hälsning Elisabeth