Äter inte pinnar!
Mina marsvin (speciellt ena) äter extremt dåligt på pinnar. De har gjort det länge och jag är såklart orolig att de ska bli för långa! Jag har testat att gnida in grenarna i banan och äpple, men de nosar/slickar bara på dem.
Vad ska jag göra? Känns som om jag testat allt! Och om det inte blir bättre om ett tag, borde jag åka in till ngn veterinär och kolla upp det, då de ätit dåligt ganska länge, och de äter sämre och sämre, så jag är rädd att det är för att tänderna börjar bli för långa.
Är i desperat behov av hjälp. Känns som jag testat allt…😕
Äter de hö som vanligt? För det är faktiskt höet som huvudsakligen nöter ned kindtänderna och håller dem i schack.
Så länge grenarna inte är i typ samma tjocklek som ett tjockt höstrå, så är det egentligen mest barken de smaskar i sig, och då helst bara från färska grenar. Den enda gången jag har haft tillgång till färska äppelgrenar var förra året, och det är enda gången. Inget av mina marsvin eller kanin har någonsin haft för långa tänder.
Om dina marsvin börjar äta hö och hårda grönsaker dåligt, då är det dags att oroa sig. Men om det är just grenar de inte vill tugga på så beror det nog snarare på att de helt enkelt inte är sugna på det. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Marsvin har inget behov av att äta pinnar. Tänderna slits naturligt mot varandra när de äter t.ex. hö. Det är endast ifall tänderna på något sätt växer fel då kan bli för långa vid en normal kost, men då tror jag inte det hjälper att gnaga på grenar.
Har dina marsvin tappat i vikt ifall de äter dåligt? Det kan absolut vara ett tecken på sjukdom, men det beror som sagt inte på att de ratar pinnar.
Vilken tur! Ja, de äter hö som vanligt. Grenarna är färska så jag förstår inte riktigt varför de inte gillar dom. Men tack!
Vet att flera redan svarat om att det inte är någon fara, men vill tillägga ändå. c: Först ignorerade mina marsvin grenarna och pinnarna jag la in i deras bur helt. Tog veckor innan de ens började nosa på dem, men nu gnager de t.om. På dem när de börjar bli hungriga, hehe. Tydligen har du marsvin som helt enkelt inte är så förtjusta i grenar, eller så tar det sin tid. c;
~ Rheen.
#4 Okej, vad bra!🙂
Mina äter inte grenar men älskar att tugga på deras trä hus hi hi hi tror inte att de behöver äta grenar Hö är det som är viktig och det kan de tugga i sig stora mängder bara på en dag.