Tips: Utehage

Du borde reda ut tovorna på den långhåriga ;|
Jag har också kompostgaller och det roliga med det är ju också att man kan köpa galler och göra den större :) Men ett tips också är att sätta hönsnät längst ner så inte nåt marsvin pressar sig igenom och smiter.
Men det jag tyckt var jobbigt är att dom där stålfjädrarna åker ner hela tiden på nåt vis så jag har tejpat ihop den istället med den klistriga sidan utåt och sen tagit tejp runt igen men med den klistriga sidan inåt. Så tejpen sitter inte helt inpå gallrerna så man kan fortfarande vika ihop gallret. Hoppas nån förstog:P

#3 Hehe…. hon hade bara en tova och den syns inte ens på bilden…och den klippte jag bort idag samt borstade henne. Är du nöjd nu? Det jobbiga med henne är att man kan borsta henne och sen vips är hon helt ruffsig igen…..
#4 Sätta hönsnät var ett bra tips, tack! Jag har bara använt den en gång än så länge så jag vet inte om fjädrarna kommer att åka ner….men vad dumt att de gör det för dig!! Jag tror jag förstod =)
Om man sågar av alla kompostgallrena på mitten eller köper 2 sett får man en lagom inhägnad. Annars är den på tok för liten enligt mig.. Inte mkt större en buren. De behöver ju även ha skydd i en beteshage..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#6 Jo, egentligen är den väl för liten. men jag tycker det funkar alldeles utmärkt.
det viktigaste är ju att dom får vara ute och äta gräs, och dom där är större än burarna, ungefär 1x1m, antar jag, vilket jag har som bur till fem honor inne (har satt ihop två burar, lite mer än 100x50, alltså ca 100x110)
Helena

Jag köpte ett likadant på jula, det har jag när jag släpper ut dem inne, ställer det mot en vägg så att det blir större. Mina grisar är ju ganska fega än men jag tror de uppskattar det :) Köpte även hönsnät som ni nämnde, samma affär, 59kr. Min ena är nämligen ganska smal när han vill :P

Jag har också kompostgaller och hönsnät runt. Ett tips är att sätta "bunt-band" för att hålla ihop gallret istället för att ha de där fjädrarna.
#8 Nja, det viktigaste är ju att de får sol på sig.. Viktigare än att äta gräs i alla fall, men det är ju mumsigt för marsvinen med gräs :) Och rätt nyttigt med. Gräs kan man ju även plocka in.
Mvh Felicia

#11 Marsvin ska inte vara i solen.. De kan få värmeslag(ursäkta om jag stavar det fel xD).
#10 Vad är bunt-band och vart köper man det?
#12 Klart att de kan vara i solen! ;) Vad är det för "trams"…? Haha :) Skoja bara. Bara det inte är för varmt. De får inte värmeslag av solen, utan om det är för varmt. De kommer ju från Sydamerika, där det är mycket varmare än här.
Mvh Felicia

Har en gammal fågelbur som utomhuslekhage för att jag har tidigare haft råttor. Inomhus har jag galler som man sätter ihop.Igentligen så är det till hamstrar men det funkar helt okej.
Smart ide med kompost gallret men täcker du inte över den med någon filt så dom kan välja om dom vill vara i skuggan eller i solen? jag har inte läst hela inlägget.

14# Mehe.. Ok då har jag missuppfattat x3
Tack så mkt för att du sa xD

#16 mysssssigt =)
Jag har atgit alla galler jag hittat och ståltrådt/snörat ihop, så att han skulle kunna gå på gräsmttan utn att springa iväg, senare vr han lös ett tag. Jätteduktiga är dom som förstår tomtgränserna^^
Har ju ingen bild, men jag satte ihop dom tsm med en innebur också, så det blev riktigt stort :)
Helena

ja det e jätte braa med ute hagar!!! vi ha det men den e köpt i djurafären

håller med #3 du borde reda ut tuvorna och förresten,det är väldigt lite plats dom har…mina marsvin skulle inte gilla en bur utan saker i

håller med #3 du borde reda ut tuvorna och förresten,det är väldigt lite plats dom har…mina marsvin skulle inte gilla en bur utan saker i
#21 & 22 Läs vad hon har skrivit om tovAN sen. Men vadå lite plats, se får ju vara ute och beta, det är ju kul bara det :P
Hennes marsvin kanske tycker det är kul iaf och kan roa sig.
- Mvh Emma

http://www.jula.se/butik/default.asp
Jula har en utebur som jag tycker verkar ganska vettig om den kompletteras med ett hus och man hänger över en gammal matta el dyl som skydd mot solen. Sök på kaninbur om Julas länk inte fungerar.
ett av mian marsvin kan gå igenom kompost galler såå aa jag vet ej va man ska göra :P jag har dom ute end å :P
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
ta hönsnät längst ner :)
Helena
drygt ju .. om jag vill ta isär allt igen XD her ju gallret till kaninerna också
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Jag förstår inte er som säger/sa att pälsen var tovig, jag tycker den ser rätt så välskött ut, man kan jämföra det men många andra som har långhår, då pälsen är förjävlig. Det är den INTE här, snarare tvärtom, jätte fin :)

#22 Men ta och ge dig va. Jag hoppar inte på dig om dina marsvin o deras skötsel. Nu vet jag ju att du är rätt så ung så jag tar din dumma kommentar med en storstor nypa salt! Men jag har ju skrivit i tråden att jag har klippt bort den tovan som fanns. Och vadå lite saker i buren? Det är en utebur som jag har de i, i några timmar. De lär ju inte dö bara för att de inte har några saker i buren. Meningen med att de är i buren ute är ju för att de ska få komma ut och för att få äta lite gräs.
#23 Tack! =)
#28 Förstår inte heller. Tack! =) Roligt att du tyckte att Nicey såg fin ut =)
Inget fel på henne :D
Helena

Tack =)
:)
Helena
den där långhåriga ser ut som en vandrande peruk om man bara får vara lite komisk;) Men söta i allmänhet;)

#33 haha….va? =)

jag har bygt ihop två kompostgaller så att det bir dubbelt så stort, svante älskar det:D

#36 oj, vilken fin utebur!
#36 vilken mysig utebur!
jag har kompostgaller till mina marsvin o min kanin. dock är de inte där samtidigt ^^ men jag har nog typ 4 paket med kompostgaller så det är en rätt stor hage. när min kanin inte är där så brukar mina marsvin få vara där och leka me min pojkväns marsvin. de tycker att det är jättespännande att träffa "nya" marsvin :P
#16 gillar marsvinen Zoo-stolen :P