Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1034 ggr
NikitaOMichellin
0

Bad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tjej michellin hon har blivit gul på magen av kiss.

Ska jag bada henne? jag har hört att man inte ska bada marsvin.. och mitt förra marsvin dog ju när jag hade badat honom.

ps. hon är korthårig (bild)

trocadero
0

Ja du kan bada henne med nått milt schampo. Men se till att hon blir HELT torr innan du sätter tillbaka henne i buren igen så att hon inte blir kall och förkyld.

Abico
0

Det är ingen fara att bada dom. Se till att vattnet är lagom varmt (fingrvarmt eller lite varmare brukar jag ha), att hon inte får vatten i nosen eller munnen, undvik att bada huvudet om du är osäker. Efteråt så torkar du henne torr, det brukar gå åt 1 - 3 handdukar här hemma, byt när den har blivit blöt. Sen kan du ta fram hårtorken och blåsa henne torr det sista, håll handen imellan marsvinet och token och se till att det inte blir för varmt. När hon är helt torr kan du släppa ner henne i buren igen. Sist Sune badade fick han även en Loka flaska med varmt vatten inlindad i en handduk i buren, att ligga å gosa med. Men om hon har en kompis att kura med så behövs ingan flaska, men det kan ju vara mysig ändå såklart. Om du vill andvända schampoo eller dyl. så går det bra med något katt/ hund shampoo eller Head & Shoulders. Men se till att skölja bort det ordentligt, annars börjar det klia.

Hanna 

NikitaOMichellin
0

Jag får inte ens bada henne för min mamma :/ hon säger: "har du inte lärt dej av förra marsvinet, man SKA inte bada marsvin!"

Jag blir så arg, för jag vill ju inte att mitt marsvin ska vara smutsigt. Jag vet inte vad jag ska göra :s

aliciia
0

0# dog ditt marsvin när du badade det o_O ?

NikitaOMichellin
0

Jaa ;/ :( eller efter

FeliciaS
0

Lita på oss marsvinskunniga :) Jag har haft marvin i 7 år och har badat alla 7 stycken några gånger. Ingenting speciellt har hänt. Klart att du ska bada henne men se till att hon inte får vatten i luftvägarna. Bada bara magen - skölj av den med varmt vatten, det gör jag när min sheltiehonas mage blir smutsig efter ett par timmars kutande på golvet :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cazs
0

klart du ska bada, var bara försiktig och se till att den verkligen är torr innan du stoppar in den i buren igen. Vi har en värmeflaska hemma så brukar fixa ordning den och sedan lägga en filt över den så får marsvinet/en ligga där och mysa (dom älskar de). man måste ju bada om dom blir smutsiga eller får Ohyra. Men om det bara är magen som är skitig kan du ju först bara stryka med en blöt trasa :)

Abico
0

Annars får du väl göra det när din mamma inte är hemma. Typ. efter skolan. Sen när hon kommer hem säger du "Nu har jag badat Michellin, och hon mår hur bra som helst".

Hanna 

NikitaOMichellin
0

Okej, nu har jag min chans, hon slutar inte förrän 4 :)

aliciia
0

HEjja dej ;D

Abico
0

#9 - Bra, vi vill ha en fullständig rapport sedan ^^

Hanna 

NikitaOMichellin
0

michellin ville inte bada, hon avskydde vattnet, men jag lyckades tvätta henne iallafall. Jag tror hon fick lite vatten i munnen, hon hostade till lite. men nu mår hon jätte bra!

nu är hon torr och jag ska sätta ner henne i buren med en varmvattenflaska :)

NikitaOMichellin
0

dom förstår inte vad dom ska göra med varmvattenflaskan :p hih

aliciia
0

hiihhii :p

Abico
0

#12 - Säg det marsvin som gillar att bada ^^' Dom är nog ganska få, om dom ens finns. Vad bra att det gick bra iaf.

Hanna 

emelieryden
0

Hehe mina marsvin älskar att bada! X) De tycker det är skönt…..

Abico
0

#16 - Haha, okej ^^ Vad har du för värme på vattnet då? Jag har för mig att jag läste någonstans att det var någon som hade lite varmare/ kallare än fingervarmt och då fick helt lugna marsvin.

Hanna 

Tonnan
0

bada annars så stinker ditt marsvin men se till att inte bada öron nos eller ögon

psyko
0

Om det bara är magen som behöver tvättas kan du antingen bara ta en tvättlapp och blöta den med vatten och tvätta bara just där för hand. Eller så tar du någon liten balja och fyller den bara till just maghöjd, marsvin brukar tycka att det är jättekul att rejsa runt i vattenCool

Du behöver nog inte använda något schampoo egentligen, men om du ska göra det, ta t. ex Barnängen schampoo utan parfym.

AmandaF
0

Vad fin hon är :)

emelieryden
0

Mmm jo marsvin har typ lite varmare kroppstemperatur än vi människor så man ska ha lite varmare. :D

Abico
0

#21 - Okej. Ja om det gör dom lugnare så får jag väl prova på Sune nästa gång ;P

Hanna