Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1643 ggr
ciss
0

Avmaskning!?

Nattie köpte jag i djuraffär i september förrförra året. Hon är en jättehärlig liten tjej som tyvärr har haft många problem pågrund av dålig skötsel i djuraffären. Hon hade rinnande ögon, mjäll, var extremt överviktig, hosta och hennes klor var så krökta att de böjts under tassen och typ fastnat.

Hur som helst så är hon så grymt mycket friskare och lyckligare nu, men hon är så konstig i formen tycker jag och det har hon alltid varit.

Hon är lite överviktig, tjock. Men man känner TYDLIGT ryggraden och höfterna och sånt där, som på ett jättemagert marsvin, men hon är ändå tjock?

Kan detta bero på mask? Mitt andra marsvin är inte alls så, hon är också lite småknubbig men hennes rygg och mjuk och fin.

I så fall, ska jag avmaska med Axilur? Verkar vara ett bra medel såvitt jag vet men vet inte om det funkar på marsvin. I så fall, hur mycket?

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

paronskrutten
0

Kan man avmaska marsvin?

Helena

[Liinda]
0

Jag har aldrig hört talas om att marsvin kan få mask eller att man kan avmaska. Så jag har ingen aning tyvärr

Jillsan4
0

Fråga din veterinär.

ciss
0

Det ska jag. Tack för svaren.

www.frihetenskaniner.se

dreamiz
0

Hoppas det går bra med din lilla tjej!

svampi
0

Avmaska? Har aldrig hört att man ska göra det på marsvin. det är ju hästar man gör det på. Fast marsvin och hästar är ju faktiskt släkt…

parsley
0

http://www.oginet.com/pgurney/worming.htm

Den marsvinskunnige engelsmannen Peter Guerny skriver om mask på sin hemsida.

Jag tror att marsvin kan få mask, men att det inte är särskilt vanligt.

ciss
0

Jag är inte direkt ett engelskaproffs, får läsa den där engelska sidan senare.

Tror ni att det går att avmaska henne eller är det farligt?

www.frihetenskaniner.se

FeliciaS
0

Jag tror inte att hon har mask. Mina hane, 4 år, har oxå liknande kroppform. Jag tror bara det är att de ser olika ut, i kroppsformen, det gör ju vi också. Så du behöver nog inte oroa dig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

shintaida
0

Jo, olika kroppsform kan jag intyga;

Buseman (en HANE) ser ut som en dräktig hona - droppformad. 

// Shintaida

Annna
0

#10 Om han är "päronformad" som man brukar kalla den formen av kroppen, så är han väldigt överviktig.

trocadero
0

#11 Väldigt överviktiga behöver dom inte vara för att se ut så. Är marsvinen smala över skuldrorna brukar dom se päronformade ut. Fast visst, har dom nån extremt stor bakkropp så att dom ser högdräktiga ut så är dom ju överviktiga. Ett marsvin ska ju se jämt ut i kroppen.

Wiizy
0

det är VÄLDIGT sällan dom får mask, och man kan ju avmaska dom men det är absolut inte vanligt och ska inte behövas.

Det är vad jag fått fram när syrran frågade en gång i tiden, letade på massa marsvins sidor o då sa dom det jag skrev där uppe ;-)