Värdelös sommar...
…än så länge för marsvinen. Få dagar de kunnat vara ute, för antingen har det regnat/varit riktigt blött i gräset ller så har det varit alldeles för varmt för dem att vara ute :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, inte har det varit speciellt bra hittills, men både igår och idag är det perfekt marsvinsväder här där jag bor. Runt 18 grader och växlande molnighet. Pojkarna njuter av att vara ute.
Några av våra gubbar (som går separat) har fått gått ut ändå, men när det har varit regn så har vi täckt över burarna med regntäta presenningar och gett dem stora regn- och vindtäta hus (bottendelarna på transportburar, sådana som kan användas till katter). Funkar asbra. 😃 Och när temperaturen sjunker under 14-15 grader så får de gå in.
När det var soligt och varmt så ställde vi burarna i skuggan, badade marsvinens magar (ljummet-varmt vatten), hade på lätta filtar som tak, vattenskålar, och kom ut med svalkande gurka emellanåt. Och så fick de givetvis ha andra hus, pallar med stora öppningar i (dessa).
Men vi släpper aldrig ut dem om det redan har regnat, som du skrev, eftersom gräset blir så fuktigt och kallt. Men om gräset är torrt och det ser ut som om det kommer börja regna, så gör vi som jag skrev ovan om det inte är väldigt varmt ute. En av killarna tycker att det är väldigt kul att vara ute när det regnar.^^
Men det är bra att du är försiktig med marsvinen och inte släpper ut dem när du bedömer det olämpligt. Det är ju väldigt känsliga djur.^^ De enda gångerna vi inte släpper ut dem, är som sagt om det regnat innan, eller om det blåser för mycket. Vind är ju urdåligt för dem att vistas i.
Det kanske också har varit bättre väder där jag bor. För idag ser det ut att vara toppenfint marsvinsväder.^^ Soligt, vindstilla, ganska svalt. Så idag ska minst 4 singlar få gå ut.
Medarbetare på vegan ifokus.
#2 Ja jag har inget skydd till mina över hagen, har fått ha överdelen till gallerbur då jag inte hittat någon bra hage :/ så deras hus och hage är inte ute dygnt runt så blir blött :(
Ja de är ju det, hönsmamma också hehe :P
Hoppas att det torkar upp till i eftermiddag så de hinner vara ute en liten stund :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med, kasst väder. Mina marsvin har knappast fått vara ute, antingen för varmt eller för kallt.
Håller verkligen med! Idag har det varit bra så marsvinen är ute. Man får hoppas att det vänder så vi får några soliga dagar detta året iaf :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Tveksamt om mina grisar kommer få komma ut någonting i år. :/ Lägenhetslivet är inte det bästa alla gånger.