Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1574 ggr
susse02
0

Äter inte hö

Hej!

Jag har ett marsvin på ungefär 4 år som heter Nelly. Under några veckor nu har hon sakta börjat äta mindre både av grönsaker och hö men framförallt äter hon väldigt lite av höet. Eller snarare inte väldigt lite utan knappt något alls. Det konstiga är att hon äter gräs precis som vanligt men hö vill hon inte ha. Vad gäller grönsaker äter hon mindre men något äter hon iallafall.

För ca 1,5 vecka sen var vi hos veterinären som trodde att hennes minskade aptit berodde på hennes kindtänder som inte hade slipats. Vi fick med oss Critical Care som hon skulle stödmatas med och vi bokade även tid för slipning av kindtänderna. Veterinären sprutade också in lite vätska i nacken eftersom hon hade blivit uttorkad av att ha haft lös avföring i några dagar. Diarrén hade enligt veterinären orsakats av fiberbristen.

Vi fick dock komma in tidigare än planerat med henne eftersom hon blev värre. Eller först började hon bli bättre och hon bajsade mer och själva avföringen såg ganska bra ut men sen fick hon diarré igen. Den här gången fick vi en annan veterinär som tyckte att Nellys problem hade börjat med att hon fick någon dålig bakterie i magen och därefter hade fått någon infektion. Infektionen i sin tur ledde till att hon hade ont och slutade äta, då fortsatte tänderna att växa. Det vill säga helt tvärtemot vad den första veterinären sa. Hursomhelst fick hon stanna hos kliniken i två dygn. Där fick hon antibiotika och vätska vilket gjorde så diarrén upphörde och hennes bajs blev hyfsat normalt. De slipade också hennes kindtänder som inte alls hade varit särskilt långa, med andra ord kunde hon ha fortfarande ätit utan problem. Vi fick med oss smärtstillande Metacam som hon ska få i fem dagar och även ögondroppar (kommer inte ihåg namnet) eftersom de upptäckte att Nelly hade skador på hornhinnorna, troligen orsakade av ett höstrå.

Nu har vi gett henne medicinerna i två dagar och ska tillbaka på kontroll på fredag. Hon äter fortfarande inte hö och inte tillräckligt av grönsaker. Det enda hon äter med aptit är gräs men på vanligt grämattegräs slippas inte hennes tänder och hon får inte i sig de fibrer hon behöver. 

Nu till frågan; vad kan allt detta ha orsakats av? Jag tvivlar på att det bara var en infektion i magen, då skulle hon ju ha börjat äta som vanligt nu. Inte heller tänderna är det, så vad kan det vara. Veterinärerna är inte säkra och själv har jag ingen som helst aning vad det kan va.

susse02
0

putt

Marsvinsmamman
0

Ditt hö kanske inte är fräscht, så att det är därför hon ratar det. Om höet innehåller mögelsporer och om hon har ätit av det kan hon mycket väl ha fått magbesvär av detta. Om hon äter gräs med god aptit så verkar det ju vara höet som är problemet - inte marsvinet….eller…? Du kan väl plocka rikligt med långstråigt gräs dagligen till henne så att hon får igång ätandet och därmed kanske magen ordnar till sig. Magen behöver ju fibrerna för att tarmarna ska röra sig normalt. Och skaffa annat hö.

Ljungåsen
0

Det finns en massa olika orsaker till diarré. http://www.guinealynx.info/diarrhea.html Att hon inte äter hö kan vara orsaken, men det kan precis lika gärna vara tvärtom. Om hon inte känner sig bra så äter hon inte heller. Stödmatning med Critical Care ger henne de fibrer hon behöver för att hålla magen igång. Probiotika kan behövas ifall diarrén är orsakad av antibiotikan.

susse02
0

#2 & #3 Tack så jätte mycket för svar, började nästan ge upp hoppet om att någon skulle svara efter några dagar…

Jag tänkte faktiskt också på att det kan ha varit höet men det varken dammar eller luktar illa. Lyckligtvis började Nelly äta igår (jag vet jättekonstigt!). På morgonen när min mamma skulle göra frukost och började rota runt i plastpåsar och liknande så började Nelly tjuta att hon ville ha mat. Det har hon inte gjort en enda gång sedan hon blivit sjuk. Då fick hon grönsaker som hon direkt började mumsa på och hö har hon också börjat äta på. Jag har ingen aning om varför hon började äta igen. Kanske hade hon en medelålderskris?😉

Jag är iallafall otroligt lättad att hon börjar gå mot det friska hållet!

Ljungåsen
0

#4 Vad skönt att hon börjat äta igen! Det är helt klart ett tecken på att hon börjar känna sig bättre. Det kan ju ha varit så enkelt att hon hade ont (av höstrået i ögat), och därför inte ville äta.

susse02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ja, faktiskt. Vi har nu gett henne ögondroppar i en vecka och ska fortsätta i ytterligare en.

Bifogar även en bild på lilla tösen (dock innan ögoninflammationen)

susse02
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var bara tvungen och ha med en till!

Ljungåsen
0

Jättesöt! Jag är speciellt svag för släthåriga marsvin.

Marsvinsmamman
0

Så skönt att det löst sig! Man blir så orolig när marsvinen inte mår bra.

susse02
0

#9 Ja verkligen! Gick runt och tänkte på Nelly hela tiden och kunde knappt sova på nätterna😴Men nu är hon lika pigg som vanligt och slukar all mat inom några minuter haha😉

Än en gång tack så jättemycket för tipsen!