Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1462 ggr
DianaG
0

Han äter inte..

Hej! Mitt ena marsvin Muffin har slutat äta nästan helt. Innan Skippy kom var det nästan likadant men då skuttade han alltid fram och undersökte skålen och åt upp nästan allt. Om det var något han inte tyckte om lämnade han det ju.   När Skippy kom började Muffin äta igen, men nu när han och Skippy började bråka och bor ensama just nu, vi ska försöka sätta ihop de igen så smånigom men nu blir de jättearga så fort de ser varandra. Men nu äter han nästan ingenting. Han brukar få en morot och andra grönsaker tex. vitkål, bladspenat maskrosblad och gräs på sommaren mm. och det är väldigt sällan han äter upp mer än halva moroten och några tuggor på tex. vitkålsbladen. Idag när jag gav mat, stannade han bara kvar inne i sitt hus och så smånigom kom han ut och nosade på maten. Sen drog han ner ett vitkålsblad och tog några tuggor. Efter det har han inte ätit mer. Han får även c-vitamin varje dag. Jag försöker få honom att springa lite varje dag men han sitter bara still förutom i buren, när han är i mitt knä äter han ibland men inte idag. Nu vände han bara bort huvudet, han är snart 4år.   Skippy däremot äter allt så fort han får det, vad det än är. Hittills har han aldrig lämnat någon mat och jag har haft honom i ungefär ett halvår.   Jag har vägt de ungefär en gång i månaden sen Skippy kom och har skrivit upp det, så här ser det ut:  

Muffins vikt:

15/1-07 1kg och 50g

17/1-07 1kg och 25g

19/1-07 1kg och 25g

22/1-07 1kg och 25g

24/1-07 1kg och 25g

29/1-07 1kg

29/1-07 1kg

4/2-07   875g

21/2-07 1kg

20/5-07 825g

6/7-07 950g

4/9-07 900g  

Skippys vikt:

15/1-07 275g

17/1-07 275g

19/1-07 280g

22/1-07 325g

24/1-07 325g

29/1-07 350g

4/2-07 400g

21/2-07 525g

20/5-07 725

6/7-07 900g

4/9-07 1kg  

Skippy rör sig jämt och kan nästan inte sitta still en sekund, jag är lite orolig för Muffin eftersom att han börjat gå ner i vikt igen och inte äter. Har någon något tips på hur man kan få honom att gå upp i vikt igen och börja äta?     Mvh Diana   ps. Glömde säga att de får oxbow pellets varje dag. Tror iallafall att det hette så, jag köper de hos veterinären.. Hoppas jag la inlägget i rätt grupp nu

Abico
0

När ett marsvin slutar äta så är det rätt så allvarligt. Hur ser tänderna ut? Det är väl det första jag kommer å tänka på. Om han blir magrare så skulle jag inga vetrinären.

Hanna 

Chippers
0

Det låter inte alls bra! Har du vart och undersökt honom hos veterinären? Vad sa de isf?

Jag har varit med om detta, och ena dog. Jag hann inget göra.

Är ögonen fina? Tänderna inte för långa? Luktar han illa vid munnen? Kännt så att det inte finns böld eller liknande vid hakan eller så?

Vänta inte, åk in snarast för en undersökning, för det är ganska svårt att avgöra såhär vad felet kan vara. Men att han gått ner så mycket, är verkligen inte bra ;(

Lycka till.

DianaG
0

#1 Tänderna ser ut som Skippys och Skippy äter ju allt han får. Tror inte att de är för långa..

#2 Ögonen ser bra ut, som jag sa tror jag tänderna är bra. Han luktar inte illa från munnen och jag känner ingen böld. Jag har inte varit hos veterinären, har fått tips att jag ska stödmata honom med nyponsoppa eller blåbärssoppa med "plastspruta". Om det inte hjälper ska jag gå till veterinären direkt..

Chippers
0

Okej, kan vara bra att testa :-) Men går han inte upp så åk in fort… :)

Abico
0

Sune matvägrade ju en vecka i början av sommaren, jag vet inte riktigt varför. Eller ja, det var mest att han slutade dricka men efter att ha trugat i honom extra mycket gurka i några dagar så kom han igång igen.
Hade jag varit i samma sits som dig så skulle jag ta och tvångsmata grisen, för äta ska dom ^^'

Hanna 

idipidi
0

Tvångsmata skulle jag inte göra för det kan vara svårt att få igång dem igen efteråt. Det kan alltså göra mer skada än nytta.

Om han inte verkar sjuk tror jag mer att det handlar om sociala orsaker, att han är ensam och inte har någon som triggar honom att äta.

Jag har haft väldigt bra erferenheter på sistone av att sätta ihop de mest kaxiga marsvin. Det gäller att ha tålamod! Vad händer om du släpper dem på en stor obekant yta så som badrumsgolvet t.ex.?

DianaG
0

#6 Jag ska ta och pröva, får hålla tummarna att det går bra. Jag berättar hu det går.

Abico
0

#6 - Hm, okej. Jag har ju visserligen aldrig tvångsmatat så extremt. De marsvinen som behövt extra matas har ätit lite själva, men alldeles för lite. Så då har jag fått rådet att hjälpa till själv. Men om dom inte äter någonting själva så kan jag tänka mig att det är svårt att få igång dom igen.

Hanna 

DianaG
0

Nu har Muffin börjat äta och gå upp i vikt igen, men äter förstås bara det som är gott ;) Jag matade honom ett tag med nyponsoppa och det hjälpte. Han fick mer energi och så och gick upp i vikt. Nu får han samma mat som Skippy, men lite mer..

Skippy däremot börjar bli lite för tjock och tung. Han rör sig väldigt mycket men går ändå upp hela tiden. Han får 1/4 dl oxbow pellets och en liten bit gurka på morgonen. På kvällen får han ofta en morot eller brocoli och tex. lite vitkål eller något liknande. Självklart har han även fri tillgång till hö. Någon som har något bra tips?