få marsvin tama?
hej, för två veckor sen köpte jag 2 marsvins honor i en djur affär. den ena var ungefär 7 månader och den andra 5 månader. har försökt att lägga ner handen med en godisbit och lockat fram dom men de vill inte äta den, och varje gång jag närmar mig buren springer dom iväg in i huset och kommer inte fram fören jag har gått. jag kan ta upp dom och gosa med dom men de är fortfarande lite rädda för mig. är orolig ifall de alltid kommer vara såhär eller finns det något sätt att göra dom tama?
tacksam för svar!🙂
Gosa gosa gosa! Då lär de sig att du inte är farlig. Du kan också sitta vid buren och prata med dem så vänjer de sig vid att du är där och vid din röst. Du har inte haft dem så länge än, så ge dem tid. De måste få tid på sig att övervinna sin naturliga instinkt om att du är ett farligt rovdjur! ;) lycka till med dina små!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
De blir inte tama om du inte plockar upp dem. Försök göra det varje dag. Ha dem uppe tillsammans och ha gärna en handduk i knät som de kan gömma sig under, eller en mössa som de kan gömma sig i. Muta med något riktigt gott, gurka brukar vara populärt. Förr eller senare kommer de äta i knät hos dig.
I början var våra marsvin mycket försiktiga och gömde sig i varsitt hus när vi kom fram till deras bur för att prata med de, klappa dem , ge godis… Efter några dagar kom de fram för att hämta godis. Det har gått ca 2 månader och då kom ett marsvin själv fram och det var ok att klappa honom :) det andra marsvinet tycker inte om att bli klappad när han är i sin bur. Vi klappar båda marsvinen när vi tar upp de. Marsvinen har olika personligheter och tycker om olika saker. Men det har gått (vad jag minns) 2 månader då kände de sig riktigt trygga i sitt nya hem.
tack sååå mycket för tipsen! 👍
Det är jätte bra att du leker och sysslar med dem så att de inte är rädda för dig.🙂 Och det viktigaste……. ge alldrig upp.🙂