Luktar marsvin?
Hej alla! Är oerhört djurintresserade och fastnade för ca. 1 år sedan för marsvin. jag är hellre mer påläst om det djur jag ska skaffa än för lite påläst. Så lite crazy men har läst på om marsvin i 1 år och kan mycket! Har nyligen oxå skaffat en c&c cage (saknar bara coroplasten) och lite andra nödvändiga saker. Har även börjat leta rätt uppfödare (har fastnat för lunkarya då en kompis på jobbet är marsvinsuppfödare och föder just nu upp skinnys och hon tipsade om rasen). Men nu började jag skriva en massa annat så till huvud frågan som mina föräldrar har svårt att släppa och som jag inte fått ett klart svar på via internet, Luktar marsvin? Jag vet att marsvin, som kaniner har en speciell lukt. Men menar då om dom luktar mycket? Har haft kanin innan men han bodde utomhus i en stor inhägnad med ett isolerat hus som han kunde gå ut och in i själv och har haft hamstrar men dom luktade ingenting! Jag bryr mig inte riktigt om lukten (bara det inte luktar så mycket så att man inte kan andas ofc) det är mer mina föräldrar. När jag var liten hade jag en kompis som hade ett ensamt marsvin i en trång liten bur och det luktade inte så bra i hela huset, så min mamma har fått fobi för den lukten och vill därför inte att jag ska skaffa marsvin. Min pappa är bara allmänt jobbig och tror att lukten ska sätta sig i väggarna?!?! Men som sagt jag är 18, dom vet hur mycket jag bryr mig om djur och hur ansvarsfull jag är det är bara lukten som dom "stör sig på". Men jag tänker lixom att eftersom att jag kommer köra på fleece med handdukar och uhaul pads (vet inte vad det heter på svenska) under och kommer sopa upp bajs etc. Varje dag och slänga det i hundbajspåsar innan jag slänger det i en vanlig soppåse. Och toalätt strö i hörntoalätten och kommer ha en separat våning i buren där höet och maten är så att man slipper hö över hela fleecen, då borde det väl bara vara höet och "marsvinsens egna lukt" som luktar? Det är väl urinen som luktar om man inte håller rent? Tacksam för svar så att mina föräldrar förstår detta lilla problem!
Ren generellt så luktar hanar 'mer' än honor, men som med alla djur så luktar dom inte mycket så länge du håller buren ren och fräsch. :) Att mocka ur bajs och kiss dagligen hjälper också. Jag har två hanar och de luktar endast när buren behöver städas. Har hört att fleece ska lukta mer om man använder det som underlag men har aldrig haft det så vet faktiskt inte riktigt
Jo det vet jag! Jag har uppfattat det som att fleece luktar för att de som tycker det luktar inte har tillräckligt eller inget absorberande material under fleecen. Tidningspapper luktar ju oxå en del vilket jag tänkte undvika. Men jag får testa mig fram när jag skaffat mina små grisar. Nu kanske jag tycker att fleece är en jätte bra idé men kanske tycker något annat sen när jag skaffat dem. Tack så jätte mycket för ditt svar :)
Vi använder fleece som burunderlag. Våra två hanar har åven varsin låda med spån och hö i. Vi plockar bajs från fleecen två gånger per dag, rengör hölådorna 2 gånger per dag (nerkissat hö luktar dåligt), dammsuger fleece en gång per dag och byter fleece två gånger i veckan. Marsvinen bor i sin bur som står i vårt vardagsrum. Vi håller det rent och har inga problem med lukt från deras bur :)
Mina marsvin luktar i princip ingenting. Hanarna har aldrig luktat mer än honorna och ett tag hade jag sex marsvinshanar här hemma,luktade i princip ingenting :)
Rekommenderar varken fleece eller tidningspapperom du vill minska lukt, det blir mer lukt av det.
Easyströ däremot eller kutterspån tar bort mycket mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej marsvin luktar inte mycket om man sköter om buren är det inga problem alls. Hanar luktar inte alls mer än honor. Jag har både hanar och honor (uppfödning 30+ djur) och jag har då aldrig märkt att hanar skulle lukta mer.
Själva marsvinen luktar gott. Varmt och djurigt. ❤️
Tack så mycket för alla fina svar! :) #5 åååh älskar djur och hö lukt!! ❤️ :3 Men någon som hört talas om uhaul pads (typ möbel filtar som är gjorda av återvunnen textil?) under fleecen? Det ska tydligen inte lukta alls och absorberar fukt väldigt bra (enligt engelska marsvinsforum). För har lixom "älskat" ner mig i fleece metoden :3 tycker det dels verkar mer hälsosamt för människor och grisarna eftersom att det dels håller urinen borta från marsvinen och det dammar inte som spån vilket minskar riskerna för lungproblem/rinnande ögon etc. Och det ser mer hemtrevligt ut :) Djurtokig som jag är älskar jag att diskutera allt som har med djur att göra hihih (speciellt marsvin ;))
Jag tycker också fleece ser supermysigt ut så har lagt en stor fleecefilt över halva buren bara rätt över spån och allting haha… Inget som funkar i längden men tänkte jag skulle se hur mycket det luktar ungefär ;) har läst att många har spån och sen två lager frotté och sen två lager fleece som de tvättar var fjärde dag men låter inte det sjukt jobbigt? Speciellt om man har gemensam tvättstuga… Oj nu blev de långt här men jag följer denna tråd iaf för vill gärna se om det finns något riktigt smidigt sätt att ha fleecen på som inte betyder typ 6 olika handdukar
#6 Fleecen i sig kommer lukta ändå. Och är mer städjobb med fleece.
Enligt lag får man egentligen bara ha max halva buren i fleece, då det inte räknas till bottenmaterial så att säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 hahah :p asså jag har både läst runt en del och kollat youtube videos (rekommenderar piggiepigpigs och misscavy queen, kan inte få nog av deras klipp) och de flesta har ju flera lager handdukar och/eller uhaul. Sen har jag sett att andra har spån och nåt tyg emellan så att spånet inte fastnar i fleecen och fleecen längst upp. Sen kan man ju oxå sy fleeceliners! Och man får nog räkna med att tvätta mycket om man har fleece, man kan ju alltid samla marsvinens fleece tvätt i en separat tvättkorg och tvätta allt när korgen är full så att man slipper gå så många gånger. Men då måste man ha en del fleecefiltar/handdukar m.m så att man har så man kan byta. juste man kan sy små pads med absorberande material i mitten som man kan placera ut på ställena där de kissar som mest, så håller fleecen under lite längre. (Kolla fleece dreams på Facebook hon syr och säljer fleece saker för marsvin efter beställning) Men man kan säkert testa sig fram och se vad som funkar som du gör :D #6 självklart att fleecen kommer att lukta efter x antal dagar men inget bottenmaterial håller ju hur länge som helst, förr eller senare måste man ju städa. Men jag får se hur jag gör! :) Jo är mycket väl medveten om det! Kommer ha en separat våning i buren (har c&c cage) där jag förmodligen kommer ha toalätt eller spån.