Vad gör vi nu?
Vårt fina marsvin Luna dog nu på morgonen. Hon var hur pigg som helst igår kväll men när vi gick inte till henne i morse ville hon inte äta eller röra på sig och 10 minuter senare var hon död. Men vad gör vi nu?
Hon har levt i dryga fem år med sin syster som nu är ensam. Vi ska inte ha fler marsvin men vad har ni för erfarenhet av att sätta ihop två lite äldre marsvinshonor? Och hur fort behöver man göra det?
Undrar också om hur ni som bor i Stockholmsområdet har gjort med kremering? Matte vill inte begrava. Någon som har tips?
Snyft!
Honor brukar i regel inte vara några problem :)
Du bör inte vänta allt för länge, jag har väntat här 5 veckor som max.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När våran ena marsvinshona dog (också syster till den ena). så fick den som blev kvar vara ensam ett tag, ca 2 veckor. Sedan hittat vi ett nytt marsvin som vi introducerade till henne, de fick träffa varandra på en neutral plats (där ingen av marsvinen har varit på tidigare) & de kom bra överens, så provade vi ha dem i samma bur, vilket funkade utmärkt.
Det som är bra med just marsvin är ju att de oftast är väldigt fredliga mot andra marsvin & det är oftast väldigt lätt att introducera dem till nya marsvin.
Stackars er. Det är aldrig roligt när ens djur dör för en. Hur bråttom det är med en ny kompis kan variera stort. Jag har haft ett marsvin som deppade ihop och slutade äta när han blev ensam, så för honom var det jättebråttom. De flesta brukar ta det lite bättre. Om ni inte tänker fortsätta med marsvin så kan jag tipsa om att adoptera ett marsvin från exempelvis Marsvinshjälpen. De flesta adoptionsorganisationer tar tillbaka det adopterade marsvinet sen om det behövs. På så vis kan ert kvarvarande marsvin ha en kompis utan att ni behöver binda upp er för att ha marsvin för all framtid.
Tack för bra råd! Än så länge verkar syrran inte bry sig utan äter på och verkar bete sig som vanligt.
#4 Så bra att hon verkar bete sig som vanligt, det ger er lite mer tid. Det är klokt att hålla lite extra koll på henne nu, men det tror jag du redan vet.