Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2615 ggr
vargman
0

Gå i trappa

Hej alla!

Vi har precis blivit färdiga med vårt bur bygge. 2 våningar där vi har en trappa till andra våningen. Jag försökte att söka efter svar men fann inte vad jag letade efter. Jag undrar om ni har några tips och idéer på hur man lär sina marsvin att gå i trappa? Skall man vänta tills de själva kommer på hur de skall göra eller kan/ska man hjälpa dem på något sett? Har detta redan besvarats i forumet så snälla hjälp mig och hänvisa mig till denna tråd. Givetvis får ni radera detta inlägg i så fall. Tack så mycket för ett bra forum!

Ljungåsen
0

Testat att locka med godis? En av mina pojkar springer glatt upp och ner för vilka ramper som helst, den andra blåvägrar oavsett vad jag gör. Det fick mig att ge upp idén om en tvåvåningsbur.

vargman
0

Tack #1 Ljungåsen för tipset!

Vi har testat att locka med lite gurka och paprika. Skall göra nya försök med annat gott! Men det är iallafall så då att man skall försöka locka dem upp och inte bara vänta på att de skall ta stegen själva?🙂

Ljungåsen
0

#2 Jag tror att de behöver förstå att rampen inte är farlig, och det borde de göra fortare om det serveras godis på den. Min ena pojk behövde bara ett enda försök innan han fattade. Den andra är en annan historia. Han kan tänka sig att gå upp med två fötter max, inte med alla fyra. Marsvin är olika personligheter de också.

Marsvinsmamman
0

Jag satte väggar, ca 10-11 cm höga, på min ramp, lade mjukt teddytyg på trampytan och inledningsvis hade jag ett påtejpat papptak över rampen, så att rampen blev som en gosig tunnel. Marsvinen här vill alltid gå in i alla tunnlar så de började använda rampen direkt. Efter ett tag tog jag bort taket och marsvinen brydde sig inte alls. Väggarna på rampen är kvar, för de är fastspikade, men teddymattan bytte jag sedan ut till sandpapper, för det ger bra slitage på klorna.

vargman
1

Tack för jättebra tips Marsvinsmamman!😉 Värt att testa.