Massa bebisar!!
Nuu har det blivit baby boom härhemma!!
fast det blev liite fler pettisar än jag velat ha & lite snålt med Lakelands verkar det som *s*
min rexhona som inte alls skulle vara dräktig har fått 2 små lurvbollar som man så klar inte har en aning om ifall det är lakelands eller rexar än *S* har ingen erfarenhet av rex+lakeland parningar. det var en rymning i sommar burarna som orsakade detta, men jag hoppades på att det ej tagit eftersom hon inte fått kull innan..
dalmation lakeland honan har fått en slät dalmis bebbe & kan ev vara hon som även fått en slät d.e white, sen finns det en slät black golden/white & en black golden lakeland som är svårplacerade… de hör antingen till dalmis honan eller till golden/white honan, men hon har en eller flera kvar i magen & det är nog troligast att bebbarna hör till dalmis honan även om det inte syns på dem då?
men bilder kommer, min kamera har lagt av, men kassa mobil bilder kommer..
det var även 3 st skinnys som var döda tyvärr..
Jag vill ha allihopa! ;P Men jag får inte, guud så söta!
Helena
Jag har tyvärr lite svårt att förstå hur allt hänger ihop. Är det 2 eller 3 honor som fött ungar under samma natt? Men var försiktig med den vita ungen, jag kan inte jättemycket om dalmtion men har hört att dom kan ha dold teckning.
det är 3 dräktiga i samma bur, trodde att alla fött i natt, men den ena har minst en unge kvar i magen, så därför gissar jag att det bara är de andra två som fött.. men om hona nr 3 får ungen/ungarna som är kvar i magen på henne nu under dagen, så kan de svart/golden vara hennes,
jo jag tror nog att den vita kan vara en dold dalmatin.. men den kan även få prickar om ett par veckor t. ex…
så jag väntar & ser innan jag säger helt säkert vilka bebbar som hör hemma var, men aldrig att jag har mer än 1 dräktig hona åt gången i samma bur igen iallafall..
ja rörigt är det verkligen!
ååå så himla kär jag blev i dalmatiner ungen vart bor du vilket kön är det på den??
Vad kul :) Jättesöta, speciellt #7! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 har inte kollat noga, ville inte störa för mkt idag. men jag tror att det är en hona, jag bor i Onslunda i södra skåne..
& den vita har en svart prick bredvid nosen, så han är nog en dalmatiner han med..
Jag är helt fascinerad av att marsvinsungar har hel päls och öppna ögon…direkt 
De är ju hur gosiga som helst.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Dalmison är alldeles underbar! Tyvärr bor vi i Sthlm…:-(
Ska du sälja dalmatinungen?! Jag föll direkt för den sötisen…
onslunda vet jag vart det ligger mellan tomelilla och smrishamn… min lärare bor där..
#18 precis!
Har rexhonan träffat rexhane eller rexbärande hane? Annars kan det inte bli rexungar.
#20 nej det har hon inte, det bör ju innebära att båda är lakelands om du är säker på att de inte kan bli rexad? vågiga i pälsen är de iallafall.. den enda möjliga hanen som är far till dessa är iaf en Lakeland.
Såvida inte lakelandhanen är rexbärare så är de lakeland. Helt omöjligt att han är rexbärare är det väl iof inte då flera rexar användes i skinnyaveln i början.
#22 jag har studerat hans stamtavla nu & han har texel i stamtavlan & dessa har väl också rex genen om jag fattat rätt & då borde ungarna kunna vara antingen rex eller lakeland? jobbigt.. (farmor är texel om det spelar någon roll?) vet du om dessa generna kan finnas samtidigt? så att man alltså kan få en lakeland-rex?
är nyfiken på om det även kan bli en slät unge i en kull mellan en rexhona en rexbärande hane? (pluggar lite genetik på nätet & vill gärna lära mig allt jag kan)
Det stämmer allt du skriver. Texelhar rexgenen och därmed kan du alltså ha rex, lakeland eller lakeland-rex…. :)
Och jodå, rexbärande släthår + rex blir hälften rex, hälften släthår.
#24 tack så mkt för svaret :)
Förhoppningsvis så kan det ju vara så att du får svar på vilka som är lakelands då de allra flesta "strävhåriga" lakelands tappar ganska mycket päls när dom är några veckor gamla. Men du kan nog inte med säkerhet säga att dom som inte tappar päls inte är lakelands. Sen vet inte jag riktigt om rexara också kanske kan tappa lite päls men dom borde ju inte göra det på samma sätt som lakelands gör iaf.
#17-18 det är en populär unge den lilla dalmatinern, men ingen kan tingas innan 2 veckors ålder, men skicka gärna ett pm & berätta lite om er själva om ni verkligen är intresserade, eftersom #18 faktiskt var allra först så har du ju förtur om allt annat stämmer. 

Oj men nej vad fina bebbar :) Dalmantinern var sötast för mig :) vill ha .. hihi

så söta dom var lycka till. :))
nu har jag kollat könen ordentligt!
Kull nr 1 (rexens)
silverag m. vit bläs - hane- stannar pga fel på ögonen
silverag. vit - hona - till salu endast till kel
vit - hane - fel på ett öga stannar tills vidare, om inga andra problem uppstår skänks han till ett bra kel hem!
Kull nr 2 (dalmatiner lakeland honans
black/ golden/white- hane- till salu
black golden lockig- hona- stannar
black dalmation - hane- till salu
black/golden - hane - till salu
de kan tingas tidigast den 13:e för att jag ska kunna se att alla är friska innan de tingas bort..
leveransklara tidigast 3 november eller när de uppnår tillräcklig vikt :)
men intresserade får såklart gärna skriva redan nu!
De som du säger har fel på ögonen. Det är inte bara inåtrullade ögonlock va?
#33 nej.. ögonen är hela & fina & ser inga inåtrullade ögon lock, men ögonen är helt enkelt grå & silveragoutin verkar helt blind, den vita har bra syn på sitt friska öga, men det andra är grått, de har sett ut så sen födseln men är för övrigt livliga & verkar friska…
Jag hoppas verkligen att allt är bra med de som har ögonproblem, och att det löser sig så att de får ett långt och lyckligt liv. Sänder iväg ett par varma känslor ifrån hjärtat till de ungarna och hoppas innerligt att de kommer att må bra livet ut och att det inte påverkar de negativt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch då. Det låter ju inte bra med ögonen. Men det måste väl vara något genetiskt då eller? Efter som två stycken ur samma kull har fått samma sak "/
Hanna
#36 ja jag gissar på att det är genetiskt, eller ev relaterat till att de ungarna borde ha stannat i magen ett litet tag till, de föddes lite för tidigt pga att den andra honan i buren födde sin kull…
jag ska göra en ögon tråd & se om ngn mer erfaren uppf. har ngt svar..
#37 - Okej, så kan det ju vara.
Hanna
*putt*
bebbarna växer för fullt & den vita ungen är nu helt frisk! den grå är helt frisk på ena ögat & det andra är på bättringsvägen, så det verkar som om det handlat om skada på själva ögat & inget annat..