Var kommer ringormen ifrån?
Hej! Jag äger 8 marsvin och de är alla omplaceringar.
När jag tog emot dem så hade några av dem skorpor och sår (spec. på nosen) samt kliade sig jättemycket.
Åkte till veterinären med dem och fick sellnic diagnostiserat, då svamp/ringorm inte kliade. Behandlade med stronghold och allt försvann, de har varit symptomfria sedan dess.
Men nu i somras så märkte jag av ett konstigt märke på vänster lår som sedan blev rödare samt växte till en tydlig svampinfektion. Fick först en salva som inte fungerade, sedan en ny som också var verkningslös sedan tabletter som var väldigt effektiva.
Inga symtom mer fram tills nu i november, när jag har ett liknande märke ovanför armhålan. Marsvinen symptomfria, men jag har fått det igen efter att jag tagit tabletterna (som tog bort all svamp från min kropp). Ska till vårdcentralen nu i veckan.
Vad tror ni? Det känns så konstigt iochmed att marsvinens alla symptom försvann med Stronghold och då uppenbarligen var skabb.
Tacksam för svar!
Marsvin är ofta symptomfria bärare av Ringorm. http://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/ringorm-som-zoonos http://www.guinealynx.info/fungus.html Det kan ju faktiskt vara så att marsvinen har Ringorm också. Bara att det inte syns.
#1 Ah, då är det ju en möjlighet också.
Om man ska åka till en veterinär för provtagning, måste jag ta med alla 8 marsvinen eller räcker det med några? Alltså ifall vissa är symptomfria.
Hoppas verkligen, verkligen inte att det är Ringorm. Har nämligen flera katter, en hund samt flera hästar här hemma (bor på en gård) och det skulle bli helt galet mycket att sanera och behandla.
Men, hellre det än att ha massor av Ringorm hemma.
#2 Kolla med veterinären. Personligen tycker jag det verkar onödigt att ta med allihop, men frågan är om veterinären kan se någonting på någon av dem ifall de är symptomfria. Det borde i alla fall vara känt bland veterinärer att marsvin kan vara bärare av Ringorm kan man tycka. Sen för att krångla till det lite så kan även katter vara symptomfria bärare. Så det skulle kunna vara de också.