Klippa i pulpan
Jag klippte deras klor idag och råkade klippa den ena i pulpan och det blödde ganska mycket. Jag försökte att stoppa blödningen med vått papper. Då fick jag se att jag hade klippt en till klo för högt på samma fot men det blödde bara jättelite från den.
Finns det något bra sätt att stoppa blödningen på? Hur ont gör det för dem. Är det som med hundar att en del reagerar inte medans andra får ont? Jag har väldigt dåligt samvete för de tycker redan att det är så läskigt att klippa klorna och det här gör väl inte saken bättre! Som tur var så var det inte den räddaste. Kommer han ha svårt att gå i början och måste det ha slutat blöda innan han får gå tillbaks till buren
Det är olika för olika marsvin, men man brukar beskriva det som en ilning, eller som när vi råkar klippa en nagel för mycket. Blödningen brukar gå över snabbt, håll en våt pappertuss på så brukar det sluta blöda. Du kan nog släppa ner honom i buren när du tryckt en liten stund bara å tagit bort det värsta, det brukar gå över fort :) Och svårt att gå tror jag inte att han får.
Om du klipper marsvinets klor varannan vecka så blir ju pulpan kortare oxå =) Men som sagt, håll en blöt bomulstuss mot så ska det nog sluta
Varför blött papper? Blöt bomullstuss!? Ta en bit bomull och håll emot länge, så slutar det efter ett tag. Men helst ska du ju försöka att inte klippa i pulpan, klipp endast lite i taget oftare. Ge de godis som "plåster på såren" om du råkar klippa i pulpan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är isåfall bättre at ha torrt papper än bomullstuss, eftersom att bomullet kan fastna i såret, och det är inte så bra.

Jag tycker inte man ska oroa sig för att klippa i pulpan när man klipper klorna. Det är lätt hänt och jag tror inte marsvinet verkar få ont av det.

Håller med #5…det är nog inte så farligt när man råkar klippa i pulpan…såklart att man strävar ju att inte försöka göra det men är väl skadad gjord så känner väl marsvinet det lite granna och sen går det över. Ge nått gott och en puss :0)
Det finns någon slags flytande vätska man kan ta på klorna så att det ska sluta att blöda. Men det är inte så farligt endå egentligen. Dom haltar inte av det eller så. Jag vet inte riktigt vad den heter den där vätskan, såg bara när dom tog det på vårat marsvin i djurafären. Hon hade nämligen en sån där extra tå, som hästarna har över hoven som de var tvungna att klippa bort. Jag tror inte att det gör mer ont att bli lite klippt i pulpan än hela tån om du fattar vad jag menar. Men om man nu råkar klippa i pulpan och inte har sån där flytande grejs, så gör det susen med något nedfryst från kylen
Mamma råkade klippa en av honorna i pulpan för 2 dar sen. Fast det blev inte mycket i pulpan för det kom bara 2 droppar och hon verkade inte bry sig hon pep till just när hon klippte men hon lukta och tittade runt som vanligt så jag tror inte det gjorde så ont. Men det var första gången som vi råkat klippa någon i pulpan så man fick ju lite smått panik :/
Doppa i potatismjöl så slutar det blöda
Helena
Ang. blöt papperstuss / blöt bomullstuss, man blöter den oftast för att inget ska fastna i det "blöta" såret, eftersom torrt har förmågan att fastna i blött. :)
jag har (tyvärr) råkat klippa två av mina marsvin i pulpan, första gången blödde det ganska mycket. Den lille killen kved till, och efter de kved han varje gång när jag skulle klippa, jag behövde bara nudda vilken som helst av hans tassar med klosaxen så blev han rädd.
Andra gången, var på ett annat marsvin, han märkte det knappt, fast jag råkade klippa lika långt in i pulpan som på det första marsvinet. Han är inte rädd för att klippa klorna, han är som han alltid varit.
Och självklart fick båda två stora gurkbitar som tröst ^^
Jag skulle rekommendera att om det händer igen någon gång (ser att inlägget är gammalt)
Så ta något ifrån frysen, kan vara allt till en isbit eller en påse med djupfrusna ärtor och håll så nära blödningen som möjligt utan att pressa ut mer blod bara.
Kyla stannar blödningar oftast, så använd något fruset :)
Sedan kan du ge den en liten gurkbit eller något som ''sorry gift'' ;D
PS, Håll bara inte det för hårt och för länge på tån då det kan fasta som en tunga på en lyktstolpe som man ser i film ;)
Kram!
Potatismjöl är tricket! Finns också att köpa på zoo blodstoppare, kanske på hund/kattavdelningen men funkar på marsvin också såklart.