kastrera eller inte...
Har läst o läst men blir bara mer osäker.. Har tidigare skrivit om det misskötta marsvinet. Hane på ca 3 år (kanske 4) är ensam och troligen vart hela livet.. Jag har två honor som han träffat och haft lite golvtid med. Har gått jätte bra. Om han ska bo här måste han kastreras såklart. Min fråga är alltså… kan man undvika kastrering om han får gå med annan hane eller är det fortfarande något som måste göras? Vi är mest oroliga för riskerna och vill inte kastrera i "onödan".
Om han går med annan hanne så behöver han inte kastreras. I de allra flesta fall fungerar det bra med att ha två hanar ihop. Vill man sen ge det så bra chans som möjligt ser man till att det är en åldersskillnad på dem, och håller dem borta från honor.
Ok så det måste alltså vara en ung hane.. problemet är att dem som haft honom inte är intresserade av att ha kvar honom och är inte aktuellt för dem att köpa ett nytt ungt marsvin.. :( och jag kommer inte köpa fler marsvin utan är honorna jag har som var tänkta som mina sista. Han får gärna bo här är inte det. Men är orolig att han inte klarar ingreppet och om han kan få ett lika bra liv på annan plats utan att kastreras så vill jag såklart lägga fram det förslaget till dem… men hur det skulle trollas fram är isåfall en gåta än så länge:/
Ta honom till Mälarens Smådjursklinik och be Marianne undersöka honom innan ingreppet. Tycker hon han är i bra form så kastreras han samma dag. Då behöver du absolut inte vara orolig, kastrerade min kille där för någon månad sedan, han åt och bajsade och kissade samma dag och behövde inte ens smärtstillande. Så det är verkligen inget stort ingrepp som görs.
Ok :) ska prata med ägaren imorgon (som är allt annat än lätt att prata med…) men håller med att Marianne får avgöra det. Ska bara övertala ägaren som sagt.
När vi kastrerade mitt marsvin så sa dem hos veterinären att det är 50% att marsvinet överlever att kastreras.
Men det var ända ganska länge sedan, ca 7 eller 8 år sedan..
Du skulle ju kunna göra annonser för honom på blocket eller någon annan sida. finns kanske någon som vill ha honom :)
Hos en duktig veterinär är chansen att överleva kastrering mycket högre än 50%! Över 95% är vad jag hört, och det man ska se upp med är dagarna närmst efter, då de kan få ont och sluta äta, så bäst är om man stödmatar med Critical Care i förebyggande syfte. Maila info@eragons.se så kan du få ett dokum ent med tips om hur du ska ta hand om en nykastrerad liten gris :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ok! Tack för tips. Lutar åt att det blir kastrering… Ägaren är rätt svår att tolka men jag tar snart beslutet själv känner jag
Marianne kommer inte kastrera om hon anser att det är en hög risk att han inte klarar sig, hon gör vad jag har förstått flera kastrationer i veckan. Min kille behövde inte ens smärtstillande efteråt och alla stygn utom ett hade ramlat av efter 12 dagar, som fick tas bort hos den lokala veterinären. Bor i Sundsvall men åkte 4 timmar till Mälarens då jag känner att de verkligen vet vad dom gör. :)
Tricket med att kastrera är att välja rätt veterinär, det är inte så låg överlevnad hos dem som 50% utan snarare nästan 100%. Vänder du dig till den rekommenderade veterinären kommer det att gå bra och han får ett toppenliv med dina tjejer. Lycka till!
Jag har kastrerat tre hannar på Roslagstull och det har alltid gått bra. De har en ny metod nu. De går in via buken och inte via pungen. Det minskar risk för bölder och inget återbesök behövs.
Har världens otur… åkt från Jönköping till Stockholm för kastreringen imorgon.. så är inte Marianne på plats pga någon familj grej :( Tror ni jag kan känna mig trygg med dem andra som jobbar där? Är så nervös så vill typ kräkas… var så glad att Marianne skulle göra detta… så blir det såhär :(
Jag hade också tid hos Marianne denna vecka men jag fick byta tid för hon inte var där… Har de inte skrivit samma mejl till dig? Jag trodde det bara var Marianne som gjorde kastreringar