Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1015 ggr
trocadero
0

frågor ang. ringorm

Har hört andra uppfödare pratat endel om Ringorm och att det ska vara så smittsamt och hemskt att få in. Även att många misstar det för svamp. Men grejen är ju den att enligt vårdguiden tex så kan/ska ju människor som blivit smittade använda vanlig receptfri svampsalva för bli av med det. Även det använder man ju för att bli av med svamp på djur. Så vad spelar det för roll egentligen om det är svamp eller Ringorm om det ändå ska behandlas på samma sätt? eller måste marsvin behandlas för Ringorm på något annat sätt än människor? Och eftersom Ringorm ska vara så smittsamt så lär ju flera djur smittas på samma gång eller människor, och är inte mer än ett djur sjukt så borde det ju vara svamp, eller?

idipidi
0

Anledningen att det är jobbigt att få in i en uppfödning är att det är svårt att bli av med helt och hållet, inte att symptomen är speciellt hemska. Djuren kan vara olika motståndskraftiga mot Ringorm och andra svampangrepp och därfr kan ibland bara enstala djur drabbas. Vilken typ av svamp det är (det finns t.o.m. flera olika typer av ringorm) kan man bara ta reda på genom skrapprov + odling. Det besvärliga med Ringorm är att det bildas sporer som kan ligga vilande länge så man måste sanera _rejält_ för att vara säker på att man är av med det.

Men jag håller med dig om att en del verkligen verkar får panik när de hör ordet Ringorm och att det är mycket märklig hysch-hysch kring det. Men det är väl lite som huvudlöss tror jag, många föräldrar verkar få panik om barnen får löss och det verkar vara samma sak med Ringorm. Föräldrarna är väl rädda att barnen ska få det.

idipidi
0

Glömde säga att man inte bör hålla på och punktbehandla marsvinen med svampsalva utan helst doppa i imaverol + sanera, annars kan det lätt komma tillbaks.

dreamiz
0

En del säger att det läker ut av sig självt efter några månader.

Jag menar inte att man ska låta bli att behandla, men om det ändå försvinner av sig självt så kan ju sporer o sånt inte finnas kvar så himla länge eller? (Läste detta på en engelsk veterinärsida men minns nu inte vilken tyvärr.)

trocadero
0

hmm okej, men finns det nått sätt/knep att se skillnad på vanlig svamp och Ringorm? Eller är det enda som gäller att ta skrapprov? Och hur vet dom som har strävhår med all säkerhet att deras djur inte har Ringorm utan det är för att det är för fuktigt (förutsatt att dom inet varit hos vererinären)? Och om det nu kan ligga latent och smittan är luftburen (vilket jag läst att den är), så borde väl vääldigt många marsvinsuppfödare/utställare ha Ringorm hemma?

idipidi
0

Läker ut, ja - men det kommer tillbaks då sporerna ligger i miljön.

Det enda som gäller är att ta skrapprov, ja. I princip iaf. Ringorm ger ju förr eller senare mer eller mindre ringformade angrepp.

Så vanligt är det inte med Ringorm ändå tack och lov. Men det kan ju bli… Om folk inte tar det på allvar.