Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1037 ggr
Maelis
0

Måste ner i vikt!

Hej allihop! Mina marsvin har blivit tjocka. De har en stor bokhyllebur, de får aldrig pellets eller fröblandningar. Däremot har de fått grönsaker två gånger om dagen och de har fått morötter (och massa andra grönsaker - men jag misstänker att morötterna bidragit mer än blomkålen…). Jag har hittat världens finaste hö. Det luktar gott och är väldigt grönt. Kan de bli tjocka på hö? Ska jag blanda ut det med annat hö? Tacksam om nån kunde ge mig tips på en strategi! De är mellan 3-4 år gamla och väger mellan 1,2 och 1,3 kg. En kastrat och två honor.

Fridaaaa
0

Morötter = godis.
Ge 1-2 grönsaker/dag, liten mängd, räcker. Som t.ex grönkål, broccoli, paprika ect.
Man behöver inte ge massa grönsaker dagligen :)
Samt se till att de rör på sig mer

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Du är säker på att de är tjocka, och inte bara stora? På ett lagom tjockt marsvin så ska man kunna känna revben och ryggrad, men inte för tydligt. Annars tror jag precis som #1 att det är morötterna som är problemet. Det är väldigt mycket socker i morötter. Om du vill muta med något är gurka ett bättre val. Den innehåller mest vatten, men brukar vara väldigt populärt. Begränsa inte mängden hö. Det är inte det som är problemet.

Maelis
0

Morötterna går bort! Grönsaker en gång om dagen bara. Och ännu mindre mängd. Shit, jag tycker att jag varit så himla medveten. Morötter har de bara fått nu under hösten, som lite variation. Men, vad lätt de blir tjocka. Och, ja… De är tjocka. Inte bara kraftiga och starka. De började äta upp sig på gräs i somras och jag tänkte att de skulle gå ner under vintern… Men det blev tvärtom! Tack allihop!

Maelis
0

Vet ni vad? Jag har pratat med en marsvinskunnig person nu och höet är boven. Visst, morötter är sällan en bra idé men de har fått så himla liten mängd. Jag har köpt ett underbart hö. Det är verkligen grönt, luktar jättegott och marsvinen älskar det. Men tydligen är det väldigt proteinrikt och de har kunnat öka i vikt på det. Nu ska det blandas ut med annat hö för en bättre balans. Typiskt! Jag har gjort mina grisar tjocka trots att jag bara försökt skämma bort dem med bra hö! Alltid lär man sig nåt nytt…

Fridaaaa
0

#4 Är höet analyserat eftersom den personen kom fram till det?
Men hade minskat ändå på moroten, och gett bara som godis enstaka gånger :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maelis
0

Jag har viktkurvor på mina grisar och de har gått upp stadigt sen de började få det här höet. Jag har bara inte fattat det eftersom jag trott att bra hö är bra. Nu har jag lärt mig att det kan vara för bra. Jag tror inte att hö är det som orsakar marsvins viktuppgång i vanliga fall, men den här gången blev det så.