Akut läge
Behöver omedelbara råd. För några veckor sedan började mitt marsvin äta allt sämre. När jag undersökte munnen insåg jag att tänderna var alldeles för långa. Även kindtänderna hade blivit så långa att de bildat en brygga som stängt in tungan . Åkte till veterinär för att kapa tänderna under narkos. Har i efterhand läst om riskerna det medför, och att tänderna kan spricka efter kapning. Några dagar efter "operationen" åkte jag iväg på resa och kom hem två veckor senare. Under tiden stödmatades marsvinet med Critical Care av mina föräldrar som tog hand om djuren. Det har gått bra, han har fått i sig sin dagliga dos, men har vägrat hö, foder och de flesta grönsaker. Resultatet är att hans framtänder växt sig längre än innan kapningen. Han har magrat av allt mer och väger nu endast 560 g, (han är två år). Beställde tid för avliving då han uppenbarligen inte skulle överleva ännu en narkos, men läste sedan om att man kan fila ner tänderna med nagelfil. I valet och kvalet mellan avlivning och tandfilning gav jag det ett försök och har nu lyckats fila ner tänderna till en bättre längd. Eventuellt behövs ytterligare filning, men tar det ett steg i taget. Även om han verkar lugn medan jag filar så vill jag inte utsätta honom för onödig stress. Han är nu pigg trots undernäringen och är mycket intresserad av mat, men lyckas inte riktigt äta. Han kan äta äpple och det mjuka på gurkan och försöker förgäves med pellets, men lyckas inte dra loss några bitar. Han vill dessutom bara äta om jag håller i grönsaken, inte om den ligger i buren med honom. Försöker få i honom något varannan timma (även under natten). Finns det några råd? Kämpar desperat med att få upp kroppsvikten igen och att hålla tändernas längd under kontroll. Tror ni att han har ont i tänderna även om han inte beklagar sig högljutt? Tar gärna till mig av alla tips.
Jag hade imorgon bitti ringt Marianne Tornvall på Mälarens smådjursklinik och frågat om råd. Hon är som jag fattat det Sveriges främsta expert på marsvin. Se om ditt marsvin kan äta klippt hö? Annars fortsätt mata med cc under kvällen. Lycka till, håller tummarna för er
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Framtänderna är ganska lätta att fixa själv, men ifall de ser normala ut men ändå växer sig för långa är nog bara ett symptom på att något annat gör att han har problem med att äta fast föda. Man kan klippa hö, blötlägga pellets och mixa/riva grönsaker för att underlätta ätandet, men huvudfrågan är ju varför han inte äter.
Troligast är nog att han fortfarande har problem med kindtänderna. Kanske kan du försöka känna utanpå käken och sticka in en tops eller ett lillfinger i kinden och känna efter. En "lagom" mängd matrester brukar de ha där och tänderna ska kännas som en rak rad både uppe och nere. Det är lurigt att undersöka själv, men kanske hittar du något som verkar uppenbart fel.
Det är starkt och bra att ni verkligen försökt hjälpa honom, men kanske är det snällast att låta honom somna in nu. Det enda alternativ jag ser är att låta en veterinär titta på honom igen, i hopp om att ni ska hitta någon annan förklaring än tänderna till hans tillstånd (jag håller med om att en till sövning bör undvikas).
Kindtänderna röntgades efter kapning och de verkade ligga bra i käken. Har känt med lillfingret och det verkar inte vara för långa. Problemet verkar snarare ligga i framtänderna, då han inte vill gnaga på någon fast föda. Han är inte heller intresserad av att äta om inte jag är med honom. Har gjort hö-gröt och pellets-gröt som har gått hem. Blev nästan orolig att han skulle äta för mycket så att det skulle bli problem i magen eftersom han är så undernärd. Fortsätter att mata med jämna mellanrum.
Fick han/får han smärtstillande? Kanske har han ont och är öm i munnen. Marsvin är mycket känsliga för smärta.
Han fick smärtstillande de första dagarna efter kapningen hos veterinären.