Vad för marsvin
Hej!
Igår var vi hos veterinären med mitt ena marsvin som börjar komma upp i åldern, snart 8 år! Jag drar inte hela historien, utan det slutade med det hemska beskedet att, nej det finns inget man kan göra. Vi tog med honom hem och han går på smärtstillande tills vi ordnat upp saker och sagt hejdå sen ska han få somna in. Nu är då frågan vad vi ska göra med hans kompis, Rex snart 5 år okastrerad hane. Veterinären sa faktist själv att ibland kan marsvin trivas bättre själva än om dom ska sättas ihop med en ny kompis trots lagen som säger att dom måste vara minst 2 st. Så nu tänkte vi att kanske testa att låta honom vara själv men att vi är mycket med honom och om det inte funkar skaffa en marsvins kompis på prov.
Vad tycker ni om denna plan och vad för marsvin skulle ni rekommendera att skaffa, vi vill dock helst inte skaffa en ny unge om det skulle gå!
(Han har under perioder parat sig så mycket med hans kompis att vi behövt sära på dom ibland. Och han är väldigt sprallig! Springer,hoppar,står på bakbenen så helst inget gammalt/slött marsvin , han vill ha någon att leka med)
Tacksam för svar!
Bella Bengtsson
Unge brukar vara det som fungerar bäst med vuxen hane.
Eller kastrering och skaffa hona men alltid risk med att kastrera.
Men kompis behöver han ha. Väldigt dåligt av veterinären att säga så! Kompis är ett måste, finns inga andra alternativ.
Beklagar sorgen med det gamla marsvinet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
helst vill vi inte ha en unge om det går,och nej kastrering är inget alternativ!Finns det något annat alternativ, om man skulle ha extrem tur och hitta en kastrerad hona skulle det funka bättre än kastrerad hane?
Ja, tyckte också det var väldigt konstigt! Har alltid hört att dom måste ha minst en till annars blir dom bara ledsna och hängiga och det vill jag inte ska hända med min glada grabb!
Tack, det känns lite kämpigt då jag haft honom sedan jag gick i 1an i grundskolan och går nu i 8an så han har liksom varit med mig så mycket…
Bella Bengtsson
#2 Rekommenderar inte att ha okastrerad hane med hona även när hon är kastrerad. Risken är att han är på henne och försöker para en massa ändå.
Ja stämmer det måste dem ha.
Det kan fungera med vuxen hane, men inte säkert, så är bara det och unge du kan testa med. Kastrering på hanar brukar inte påverka hur bra de fungerar med nya dessvärre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 dock är risken lika stor att han försöker para henne även fast han är kastrerad, könsdriften ändras ju inte trots att bollarna ryker… :p
Till TS, om det inte var en veterinär som är inriktad på exotiska djur skulle jag inte gå till den veterinären med marsvinen om det inte är för till exempel knölar eller i detta fallet avlivning. Veterinärer får nämligen ingen utbildning alls inom exotiska djur (dit marsvin räknas). Han behöver en kompis, ni kan ju testa med en vuxen hane, men risken är väldigt stor att det inte funkar. Då finns det 3 alternativ. Omplacera, kastrera eller skaffa en unghane.
Beklagar sorgen…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Såg att du bor i Uppsala, eftersom ni är sådär sugna på en unge skulle ni ju kolla med omplaceringshem, har för mig det finns ett i Stockholmstrakten. Ni kanske kan "låna" ett marsvin som ni har så länge ert nuvarande lever och så lämnar ni tillbaka det sen. Om man bestämt sig för att sluta med marsvin kan det vara ett bra sätt.
Vi ska nu åka till ett omplacerings hem för marsvin på fredag och kolla på två olika grabbar samma ras som Rex och lika gamla. Vi får se hur det går
Bella Bengtsson