Ny inflyttad
Heej!
För ett tag sedan lånade en kompis (som har honor) min yngsta marsvins hane. Nu har hon fått två ungar, en pojke och en flicka. Och efter som jag har hanarna flyttar han-ungen in hos mig, Han kom idag, men pappan till honom, jagar ungen och sätter sig på honom mm. Nu är det ju första dagen, så ska jag låta dem vara eller försöka sära på dem eller något?
Btw. min andra hane verkar vara lite förskyld, han hostar och nyser, och är lite snorig. något att oroa sig för?
Hur introducerade du marsvinen för varandra? Hade du dem på ett neutralt område, där ingen av dem kunnat markera revir? Troligtvis försöker pappan bara visa att det är han som bestämmer, och så länge de inte börjar skada varandra är nog allt okej. Att separera på dem redan nu tror jag inte är nödvändigt, de blir nog bara stressade om de måste ta om hela 'vem bestämmer' processen när man låter dem umgås igen. Håll dem bara under uppsikt än så länge. Tänker du förövrigt ha alla tre hanar tillsammans?
~ Rheen.
Dem träffades där ungen föddes, Jag vet inte riktigt om han kunnat markera där, i sånna fall är det nog honorna som markerat revir?
Jag hade ihop de över natten och nu är ganska tajta.
Ja, jag tänker ha alla tre tillsammans om det funkar. Jag har haft dem två äldre med ett annat marsvin tidigare, då gick det bra. Tror det kommer funka.😉
Härligt, #2! Verkar som det kommer lösa sig fint. c:
~ Rheen.
En förkylning kan bli mycket allvarlig, fort. Så en tur till veterinären för antibiotika är ett måste! Har du en marsvinskunnig veterinär i närheten? Marsvin tål inte alla sorters antibiotika, och många veterinärer har inte koll på vad marsvin behöver.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.