Andra alternativ?
Söker alternativ till att ha höet i till marsvinen.
Haft på burgolvet men de skiter & pissar numera mer på det än att äta det (de får dock liten hög ändå för att busa i), vill inte ha höboll eller klassiska höhäck.
Vad kan man ha i stället? Eller det finns kanske inget direkt annat alternativ?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har en trälåda utan botten, liknande den här att ha höet i. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcShfKSru7AbXpcsDBXxiWcsCVYHDPHkRxzDDj8e3tWknLl4vwBF Marsvinen hoppar gärna in i lådan och skitar förstås ner höet, men vi slipper få hö i hela buren.
#1 Att de drar runt det gör inte mig så mycket, men vill inte att de ska kunna bajsa & kissa på det, eftersom de äter betydligt mindre och massvis som får kastas :/
#2 Jag ser nog inte problemet med att kasta hö. Köper hö i bal, och det är inte dyrt. Marsvinen har så kul när de röjer runt i höet att jag gott tycker de kan få hålla på.
#3 Köper också hö på bal. Men typ hälften slängs, plus då att de äter betydligt mindre hö när de bajsar och kissar på det.
Som sagt så får de även liten hög att busa i också, men behöver annat med så de kan ha fräscht hö hela tiden och äta mer hö. Så är för deras skull så att de får fräscht hö och då även äter mer av det vilket ju är viktigt :)
#4 Jag fyller på hö två gånger om dagen, på den tiden hinner det inte bli dåligt. Jag vet folk som ger marsvinen höet i en hög ovanpå deras hus. Då kan de dra ner nytt fräscht hö i takt med att de äter. Kan kanske fungera för dina.
#5 Jag fyller på 2-4 ggr/dag. Men deras hinner bli riktigt nerkissat och nerbajsat.
Just därför behöver jag som sagt annat alternativ :) Enbart löst hö eller där de kan hoppa i det är inget alternativ längre eftersom det inte fungerar så bra :)
Ganska högt hus, så de skulle nå dåligt och måste stå på bakbenen utsträckta för att nå :/
Jag körde på en jättesöt hövagn som påminde om ett släp. En sån här: http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=volymc_product_info&cPath=2547_2591&products_id=36994&zenid=vdk50iqc2j7r833kklb1i151l3 Mina marsvin hade inga problem att nå till höet, så det blev inget stå på bakbenen eller ansträngande för ryggen. Sen lärde de sig att hoppa upp i den eller gå mellan spjälorna, men mina är lite speciella också.. :P De brukade inte kissa där, utan sov och myste mest.
#7 Risken är stor att mina går igenom spjälorna :( Vet en som haft sån till sina, och hennes var större än mina och kom in :(
Jag använder fodertråg till höns och kycklingar från granngården på cirka 60cm längd för att försäkra mig om att det alltid finns fräscht hö att äta för grisarna, sedan får det vid sidan av till bus och mys men med tråget är jag 100% säker på att de alltid har ätbart hö i buren
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#9 Vilken av sorterna tänker du på? Finns olika, med olika mellanrum osv :)
Den vi hade, är risk att de fastnar i, tänker om du syftar på någon annan :)
Den jag har kan de krypa in mellan gallren på, men min lösning är att alltid ha så pass mycket hö i att de helt enkelt inte får plats inne i tråget, använder denna modellen http://www.granngarden.se/%C3%96vriga/Fodertr%C3%A5g-F%26ouml%3Br-h%26ouml%3Bns-och-kycklingar/p/1158619
den som kostar 60kr har jag nu, tycker den är lagom stor
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
#11 Ja är sån vi hade. Livrädd att de ska fastna, är man iväg så går det ju inte att ha fullproppat med hö hela tiden :( Men tack för tipset :)
Den är lätt att välta med och lätt att öppnas :/
jag använder plastplopparna som följer med för att hålla dem stängd och satt fast dem i burgallret om det behövts men mina blir sällan omkullvälta, mina har tagit sig in ibland när jag satt för lite hö och de har alltid tagit sig ut på egen hand när jag tänkt hjälpa dem med det så tror inte att de fastnar i första taget
#13 Jag vågar tyvärr inte chansa. En dag kanske inte tar sig ut, blir skrämda eller vad som. Inte värt det, tack ändå :)
Annars borde ju en vanlig höhäck med egenbyggt lock fungera, jag säger lock eftersom mina alltid lärt sig att hoppa upp i häcken och sitta å pinka ner höet den vägen
#15 Läs #0 🙂
#7 Synd, de är så fina!
Varför vill du inte ha höhäck? Gäller det alla modeller? Jag skulle kunna tänka mig att man kunde ha en lådformad höhäck med högt tak så att man kan fylla på där ordentligt så att det kan ramla ner nytt. Själva låd-delen behöver inte heller vara så lång så att de inte når om det inte fyller på bra.
#17 Läs #0, vill inte ha de klassiska höhäckarna ;) Risk att de fastnar, onaturlig ätställning bland annat.
Hur tänker du då med lådan? Förstår inte riktigt .)
#18 Ups! Okej, då är jag med! Här är en fin bild på det hela: http://s30.postimg.org/3wloede81/H_h_ck.png
#19 Aa då hänger jag med. Men sån finns väl inte att köpa?
Och eftersom de gärna går mellan spjälorna får de vara tätare än på bilden, alternativt gå vågrätt också ;) Obs! Bilden är i genomskärning.