Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2928 ggr
[Miiika]
0

Ålder vid köp?

Hej!

Hur gamla måste marsvinsungar vara när man köper dem?

Ljungåsen
0

Enligt jordbruksverket regler så ska marsvinsungar hållas tillsammans med sin mamma i åtminstone fyra veckor.  Sen brukar man rekommendera att de väger minst 300 g innan de flyttar.

[AnimeV4]
0

De måste vara minst 5 veckor.

Ljungåsen
0
[AnimeV4]
0

#3 Aha! Så 5 veckor är en rekommendation från SMF? Hittade inga bra källor på detta😕

[Miiika]
0

Okej, jag tror inte att våra marsvin var yngre än så när vi köpte dem. Jag vill räkna ut åldern på dem men jag visste inte exakt hur hamla de var när vi köpte dem. Men då räknar jag med en månad på ett ungefär:-)

Ljungåsen
0

#4 Jag vet inte var du fått fem veckor ifrån. #5 Om dina marsvin var ungar när du köpte dem så var de säkert någonstans mellan fyra och sex veckor. Du får helt enkelt välja en bra födelsedag till dem.

Ducky
0

Det är svenska marsvinsföreningen som har som rekommendation att marsvin ska vara minst 5 veckor samt väga minst 300 gram vid flytt.

Marsvins.ägare
0

Runt 5-6 veckor rekommenderas. Dock fick jag mina när de var 4 veckor därför att det enligt uppfödaren räckte.

[AnimeV4]
0

#6 Jag har inte sett en enda uppfödare som skrivit att de säljer marsvin yngre än 5 veckor, förutom möjligtvis "säljes när de är redo".  Antagligen därifrån.

#7 Tack för svar!