äter dåligt
Jag har börjat bli orolig för mina två marsvinshanar. De har på senaste tiden varit hungriga hela tiden, de äter hö, dricker normalt, får C-vitaminer via grönsaker och även kraftfoder. Av fodret har jag gett de en näve per dag, men de äter upp det på väldigt kort tid. De äter även höet och det går åt mer än vanligt. Frågan är varför verkar de så svultna hela tiden? Jag tänkte på att andra djur äter ner än vanligt när de får mask men jag har har fattat så är det ganska ovanligt. Vad kan det vara och vad ska jag göra?
Titta gärna in här ---> Min blogg
Det är marsvin😉Jag har samma situation. Nyligen fått hem två hanar som får samma kost som du beskriver. De äter också upp allt på en grisblink, men det är ju säkert för att det är gott. Väg dem en gång i veckan och se till att de inte droppar i vikt drastiskt. Parasiter invärtes är väldigt ovanligt på marsvin, så jag tycker att det är fel ände att börja i.
Har du bytt hö? Näringsinnehållet i hö kan variera ganska mycket, och om de nu får hö med mindre näring i så blir de förstås hungriga. Sen har marsvin som hobby att äta, så att de kastar sig över maten är helt normalt. Som #1 skriver, det är klokt att väga marsvinen en gång i veckan för att hålla koll på hur de mår. Det är också bra att skriva upp vikten. På så vis får man kontroll över hur det ser ut över tiden. Ens minne är inte lika bra som man gärna vill tro.
Vi har hö som vi "gjort" själva… Men jag ska väga de igen och hoppas att de bara är matsugna hela tiden. Marsvin är ändå marsvin men de har blivit mer tiggande på senaste tiden. Sen saknar de gräset, om somranrna får de bara gräs så nu är de ledsna på höet.
Titta gärna in här ---> Min blogg