C-vitamin grönsaker?
Sist jag var hos veterinären tyckte hon att jag gav för mycket c-vitamin frukter och tyckte jag hellre skulle ge grönsaker med c-vitamin. Så vad finns det för grönsaker som är rika på c-vitamin? Broccoli och paprika behövs inte nämnas, det tycker dom tyvärr inte om.
Vitkål. 150g vitkål räcker för att ge en människa sitt dagsbehov av c-vitamin
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Paprika kan man ge. Det räcker med endast 10 gram för att fylla deras behov väl. Men det bör man bara ge 2 gånger per vecka eftersom det är så saftigt. De kan få munsår annars. Jag rekommenderar också vitkål som #1 men också blomkålsblast, alltså den del av blomkålen som vi människor oftast inte äter. På det viser får både marsvien och ägaren mat av ett huvud. 👍🏻
Här finns en bra näringstabell. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Blomkålsblast är en riktigt bra C-vitaminkälla. Vitkål är rätt bra den också. Även grönkål och persilja, men de har även ett högt kalciumvärde, vilket gör att man måste vara försiktig med mängden. Mycket kalcium i kosten kan ge problem med urinsten. Mina tycker mycket om salladskål, som har hyfsat med c-vitamin.
Länken ovan är väldigt bra att kolla :) Sen det här med att dem kan få munsvamp av paprika. Dem löper nog större risk men har aldrig haft några problem och jag ger paprika flera gånger i veckan. Om marsvinen inte är vana vid broccoli och paprika kan det vara så att dem struntar i det och äter den goda frukten ist. Servera så det lär sig. Båda grönsakerna är favoriter här hemma.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Har nu provat att ge dom vitkål och konstigt nog var det ingen större hit hos mina yngstingar. Mina andra gillade det. Så nu är jag nog på ruta ett igen och vet inte vilka grönsaker jag ska prova. #4 jag har provat ge paprika som blir över efter vi ätit tacos här hemma flera gånger men de bara rynkar på nosen och springer iväg. Samma reaktion när jag erbjuder broccoli.
När vi har haft små marsvin eller nya marsvin som inte varit vana vid paprika och andra grönsaker så har vi haft de i knät och matat för hand, trugat lite lätt och låtit de få lite smak på det som erbjuds. Det brukar inte dröja länge innan de gladeligen tuggar i sig. Vet inte hur många marsvin vi gått igenom (jobbar på ett naturbruksgymnasium), ingen har fortsatt vägra varken paprika eller broccoli när de väl fått smak. Har heller inte haft några problem med munnen trots att de fått paprika 4-5 gånger i veckan (övriga dagar oftast broccoli eller persilja). Dock kan de ju vara lite försiktiga med nya matsorter.
Jo marsvin kan vara lite fega ibland att smaka nya saker, det vet jag. De har provat tugga i sig lite paprika då det erbjudits men de verkar inte gilla det alls. Broccoli vägrar de smaka över huvudtaget. Det kanske bara är att de inte gillar det? De flesta andra marsvin jag träffat (gått på naturbruksgymnasium) har gillat det, men inte mina.