Nya marsvin... tips/råd?
Hej! Har adopterat två fina pojkar, Percy och Leo, och vill ha lite tips.. Jag har läst på som bara den men kände att det var värt att fråga i alla fall. De bor i en 120 bur och den är väldigt nära min säng (bor i en liten etta för tillfället) så pratar med dom mycket och håller koll på dom osv. Ska flytta till sommaren så när jag har råd ska jag skaffa en större bur.
Båda är väldigt blyga just nu, Percy mer än Leo. Det skär i hjärtat när de är så rädda, men jag tar ut dom ur buren en gång per dag och de har nu börjat äta ur min hand båda i buren och i famnen.
Det jag vill ha råd kring är hur jag gör det bekvämare för dom? Trots att det, som sagt, skär i hjärtat så är det ju inte mig det handlar om utan det är ju min två fina :) Har haft marsvin sen tidigare men det var ett tag sen. Jag vet att det kan ta lite tid innan de är tama osv, men lite extra råd skulle verkligen inte skada!
Fortsätt precis som du gör, skulle jag säga. Det är bra att plocka upp fega marsvin, och om de äter ur handen på dig har du ändå kommit rätt långt. Det kommer släppa, med tiden.
#1 Okej, tack! Har hithills tagit upp dom en och en då dom små tjaffsar mycket i buren men Leo kan bli riktigt irriterad om jag har han i famnen för länge utan Percy. Är det smartare att börja ta upp dom samtidigt ändå?
#2 Om det är lite tjafsigt är det bästa att ta upp dem tillsammans. Länkar den här också, så att du kan vara förberedd ifall tjafset ökar. Om man är observant, så brukar man kunna bryta innan det blir bråk på riktigt. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/
#3 Okej, då kör jag på det från och med nu! Tack så mycket :) Det är inte så farligt än så länge… Percy beter sig som den tonåring han är och Leo säger ifrån :) Så fort de känner sig rädda dock så söker de sig till varandra, så dom trivs ju ihop. Än så länge, i alla fall!
#4 Jo, det brukar gå bättre om man bara har ett pubertetsmonster istället för två.
Jag fick lära mig i början att ha tålamod! Man ska vänja dem med lukt och röst ofta. Lyfta upp dem i kortare stunder och ge dem godis samtidigt som man antingen pratar eller lägger ett finger i närheten av deras nos. Men som sagt, tålamod. Jag brukar även lägga en handduk på soffan och ha bägge svinen där när jag kollar på tv.