Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 805 ggr
Mari
0

Pellets + annan mat

Har hört så mkt om att pellets som man köper i affärer inte alls är bra för grisarna :/ De kan få njursten av det.

Vad ger ni dem? Köper ni nått eget och blandar?
Hur mkt kan man ge dom då? 

Berätta vad ni ger era grisar annars också :)

Mina får detta, inte allt samtidigt utan lite blandat då och då beroende på vad jag har hemma :) **GE gärna tips på vad annat era marsvin gillar att äta
**
Basmat (De har alltid detta i buren):
Vatten

saltsten (undantag, de får ibland bara)
Kvistar från tex. säljg (haha kan inte stava), rönn, äpple, björk eller annat

Grönsaker:
Sallad
Vitkål
Morot
Gurka
Tomat
Broccoli
Blomkål
Ärtskidor
Minimajs

Frukt:
Äpple
Päron
Banan
Apelsin
Mandarin

Annat:
Hårdbröd
Pellets tex "Meny" eller annat man köper i mataffärer ibland även "Stampe" utblandat med pelletsen.
Helhavre

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

paronskrutten
0

Gör likadant som du:

Vatten

(Kvistar, måste skaffa nya)

Grönsaker:
Sallad
Vitkål
Morot
Gurka
Tomat
Broccoli

Frukt:(jättesällan)
Banan
Mandarin

Annat:
Pellets, har Edel just nu. C-vitamintabletter, bara för att dom tycker det är gott.

Helena

paronskrutten
0

Dubbel

Helena

[starlights]
0

Vatten

Grönsaker:
Vitkål
Paprika
Persilja
Morot
Grönkål
Blomkål
Broccoli

Annat:
Pellets (Lottie/carrier), som blandas upp med korn- och havrekross.

Mari
0

#3 #3 Hur mkt om dagen ger du dina marsvin utav pelletsen och korn- havrekrossen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Thea-Cazzy
0

Som basmat ger jag dom hö och vatten, det har dom alltid i buren. Jag ger dom vitkål, morot, ibland sallad eller gurka. Dom får också gräs eller maskrosblad varje dag. Men nu när det blir vinter ska jag ge dom mer av paprika och fler kålsorter för att täcka c-vitaminbehovet. Frukt får dom sällan, men någon gång får dom en liten bit äpple. På sommaren har vi vinbär och vindruvor, och det är väldigt populärt ;) Annars får dom specialpellets (kan inte namnet) med extra c-vitamin i, ibland blandar jag i lite havre.

Thea-Cazzy
0

glömde lägga till i #5 Marsvinen är lite kräsna, och gillar inte precis paprika, annars hade jag gett det lite oftare. När jag lägger ner en bit luktar dom på den, och sedan går dom in i huset. Men efter ett tag går dom ut och äter den ;P

Mari
0

#6 Mina äter inte alls paprika :O De smakar på den och sen om man låter den ligga kvar i buren så ligger den där tills man städar buren

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

Vatten

Grönsaker:
Vitkål
Morot
Paprika
Persilja
Blomkål
Grönkål
"Salladsrester"

Frukt:
Banan
Päron

Annat:
Havrekross
Kornkross
Vissa av djuren får även Lottie pellets

Vissa av mina marsvin har fri tillgång på kraftfoder och vissa får knappt någonting alls, det beror på hur de är i hullet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

Stirrup, ta bort saltstenen till 100%… Det är inget som de behöver, orskar bara problem tyvärr. Den lilla mängden salt som de behöver får de genom den andra kosten (grönsaker osv.). Det är inte bara pellets från djuraffärer som är dåligt, utan pellets ifrån mataffärer är nästan ännu värre! Ge de inte sådan mat, för dina marsvins bästa. Ge de Oxbow Cavy Cuisine blandat med kornkross och helhavre eller möjligen Lottie havre & vetekli.

> Detta har mina marsvin alltid i buren (för tillfället - det varierar, just nu äter de inte så mkt och de har varit sjuka, väger lite + Sera är väldigt sjuk):
Hö, 
Vatten,
Pellets; Oxbow Cavy Performance,
Skalad havre, 
Kornkross,
Saltå Kvarns müsli (krossat havre, russin m.m),
Torkad perilja/klöver
Kvistar från vildäppelträd

> Väldigt ofta i buren (får varje dag i princip)
Kligröt på havre- & kruskakli m. solrosfrön och ev. lite solrosolja ibland, maskrosblad och ibland gräs (har de fått mkt på sista tiden)

> Grönsaker & frukt: ganska ofta = persilja, paprika, broccoli, kål, tomat, äpple, selleri, palsernacka, rotselleri, morot 
mer sällan = persiljerot, basilika, potatis (väldigt sällan!)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inanna
0

Har hört att vissa grönsaker med mycket syra i, typ paprika, tomat (även frukter som äpple) skulle vara dåligt, dvs ge Nossvamp. Stämmer det?

Har även hört att gurka (som de så ofta älskar) måste vara ekologisk och att sallad skulle innehålla något farligt ämne vintertid? Är det så?

Mina grisar älskar sallad, gurka, paprika o liknande… Vad ska man ge dem som liknar detta, men är ofarligt?

Annars får de som bas: hö, Oxbow pellets, vitkål. Brukar plussa på med minst två andra sorters grönsaker som exempelvis broccoli, majs (om färsk finns att köpa - går det lika bra med frusen upptinad eller burkvariant?), morötter, selleri, groddar.

Blomkål gillar de inte vidare. Ärtskidor är populärt!

paronskrutten
0

# 10 :

Har hört att vissa grönsaker med mycket syra i, typ paprika, tomat (även frukter som äpple) skulle vara dåligt, dvs ge Nossvamp. Stämmer det?

Vissa marsvin kan lätt få Nossvamp, så nej, det är inte bra att ge för mycket. Jag har dock bara haft ett marsvin av elva som är känsligt, så du får prova dig fram, och det är inte hela världen om marsvinet får Nossvamp, bara man behandlar det och aktar sig för att ge mycket surt efteråt till denne.

Har även hört att gurka (som de så ofta älskar) måste vara ekologisk och att sallad skulle innehålla något farligt ämne vintertid? Är det så?

Jag sköljer bara av gurkn ordentligt, fast det får inte mina grisar så ofta. Det om salladen har jag inte hört talas om, men förr var den offta väldigt besprutad.

Mina grisar älskar sallad, gurka, paprika o liknande… Vad ska man ge dem som liknar detta, men är ofarligt?

Du kan ge lite, men ge mycket vitkål, persilja, blomkålsblad (dom som brukar sitta runt det vita)..

Annars får de som bas: hö, Oxbow pellets, vitkål. Brukar plussa på med minst två andra sorters grönsaker som exempelvis broccoli, majs (om färsk finns att köpa - går det lika bra med frusen upptinad eller burkvariant?), morötter, selleri, groddar.

Majs kan vara gott som godis, men är inget som dom behöver. Köp bara färska grönsaker, (undantag frukt och grönsakspuréer för tillfällig stödmatning) dom behöver inte konserveringsmedel och socker som finns i burkmajs.

Blomkål gillar de inte vidare. Ärtskidor är populärt!

Helena

Abico
0

Vatten

Kvistar (inga för tillfället dock)

Grönsaker:
Vitkål
Morot
Paprika
Gurka (godis)
Blomkål (uppskattas inte)
"Salladsrester"
Tomat (sällan)
Potatis (sällan)

Frukt:
Äpple (väldigt sällan)

Annat:
Gröt (kruska-, vetekli, havregryn, vatten och linfrö (ibland).
Wilma och Greta äter en plandning av Oxbow pellets, korn och lite sånt.
Sune äter Lottie pellets.
Sen äter dom gräs och maskrosor under större delen av året. På våren och hösten klipper jag gräs åt dom (sax) och på sommaren äter dom själva i trädgården.

Hanna 

Mari
0

#9 Okej saltstenen tar jag bort :)
Brukar inte ge dom sånt för de äter upp den med detsamma så de brukar få en ca 1-2ggr om året

ska se om jag hittar nått sånt pellets, har litet utbud här hemma :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se