Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 809 ggr
Zella
0

Plötsligt jätterädd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klockan 04:00 i morse så vaknade jag av att det verkade oroligt i någon av burarna. Rufus sprang omkring runt, runt och verkade vettskrämd och skrämde såklart upp sina två burkompisar som också började fara runt. Jag försökte lugna allihopp i buren men det gick inte, jag har aldrig sett de så rädda. Jag plockade då ur Rufus och tog upp honom i knäet och då tog det inte många minuter för än han började lugna ner sig lite, men det tog kanske en timme för att han skulle bli helt lugn. De andra två lugnade sig ganska fort efter att jag plockat ut Rufus. Jag satte Rufus senare i hagen för jag var rädd att om han började springa runt igen så skulle han slå sig lättare i buren, då hagen var helt tom på saker. Han blev lite orolig av att lämna famnen men efter ett tag började han kuttra efter kompisarna som jag då också släppte ner i hagen och då verkade alla helt "normala" igen. Nu sitter de i buren igen och lugnt äter hö.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Blev han bara rädd för något eller kan det vara något annat? Det konstiga är att om det var så, varför verkade de andra inte lika rädda? De i buren över verkade helt oberörda och de i samma bur verkade snarare oroliga av hans beteende. Är det någon som varit med om något liknande.

Jag fick även se att han har fått något i pälsen, ser ut som mjäll som sitter fast bak på rumpan, kan det ha orsakat oron? Vad bör jag bada honom med?

parsley
0

Blås på mjällen. Sitter de fast så är det static. En huskur som kan fungera är att dränka i marsvinets päls med matolja, låta det sitta ett par dagar och sedan tvätta marsvinet med diskmedel.

Ibland kan marsvin stressmjälla, dvs de får mjäll för att de är stressade. Mjäll kan blåsas bort. En del marsvin får mjäll för att de har tät och kompakt päls. isåfall kan Enden mjällschampoo hjälpa. Enden finns i livsmedelsaffären.