Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1120 ggr
PudelPepp
0

Ringorm i djuraffär

Hejsan, köpte, dumt nog, för ett par veckor sedan en marsvinsunge i djuraffären (har två till hemma, så bor ej ensam). I söndags fick vi fram provresultaten och det visade mot Ringorm. Som hon med största sannolikhet fått med sig från den här djuraffären.. Är dessutom bara denna som visat symtom, så bevisen pekar ju dit. Så tänkte att nu går jag till djuraffären och säger till. Inte för att få pengar eller något, utan för att varna dem så de kan sanitera och förhindra smittning. Blev idiotförklarad kan man ju säga.. Enligt personen i kassan utlöses Ringorm genom stress (kan väl inte stämma?), och fick det att låta som det var mitt fel alltihop. Och sanering var ju inte att tala om. Slut på diskutionen. Så jag undrar, finns det något sett att få djuraffären att sanera? Ringa "ägaren", eller kommer de också skratta bort det? Kan ju tänka mig att det kostar en hel del pengar, att stänga affären för sanering. Men det måste ju fixas?! Kan man anmäla till hälsovårdsnämnden eller hur ska jag göra?

PudelPepp
0

Har dessutom hört många andra fall där djuren haft med sig Ohyra och andra sjukdomar från just den är djuraffären..

PudelPepp
0

Har fått svar på andra ställen, att det inte finns något att göra. Vet inte hur man tar bort en tråd, men har somsagt fått svar på min fråga:)

Ljungåsen
2

Bedrövligt bemötande du fick i djuraffären. Marsvin kan vara symptomfria smittbärare av Ringorm, och då kan stress få det att bryta ut. Du har en riktigt jobbig sanering framför dig. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm Du kan anmäla djuraffären till länsstyrelsen i det län där den ligger. Det är inte förenligt med djurskyddslagen att sälja sjuka djur.

Vemsan
1

Förstår inte hur folk inte kan ta sådant på allvar. Jobbar själv i djuraffär och där sätter vi fiskarna i karantän, så fort en kund påpekar att fisken har simmat konstigt, för vidare utredning av vad som kan ligga bakom detta. Tycker du ska föra vidare detta till ägaren OCH anmäla!

Hälsningar Vemsan

[AnimeV4]
1

Anmäl till länsstyrelsen!

busKotten
2

Tråkigt det du råkat ut för och framförallt med så tråkigt bemötande då det borde ligga i affärens intresse att värna om sina djur. Dock vill jag kommentera deras kommentar som delvis stämmer. Stress kan få Ringorm att bryta ut hos en individ som bär det latent. Individen måste alltså bära det för att kunna drabbas i det läget. Det stora kruxet är ju lite att det kan ligga latent och inte synas på marsvinen i butiken men i samband med ytterligare flytt dyka upp vilket ju tyvärr inte underlättar när man som kund tar upp detta. En stor anledning till att djuraffärer inte borde få sälja smådjur. De ser inte till djurens bästa :-( Hoppas att det går bra för dig! Tänk på att behandla alla marsvinen oavsett om de visar några symptom…

marsisen
1

Ush! Har hänt mig också då vi köpte en liten unge från en djuraffär av medlidande.. De som jobbade där sa att det kanske var blivande Ringorm och att hennes ögon inte hade öppnats (marsvin föds med öppna ögon) det slutade med att vi fick behandla alla våra 4 marsvin i flera månader mot både ring orm och ögoninflammation, 2 utav dom drabbades även utav fatta eye. De som jobbade där sa att marsvinet som vi köpte var 12 veckor. Men när vi va hos veterinären för att få rätt medicin osv skrattade hon o sa att hon var mellan 3 och 7 veckor. Hon skulle alltså ha varit hos sin mamma!! Lilla Kim som hon hette klarade sig inte långt då hon inte fick mjölk från sin mamma, och en annan tidigare gång när vi köpte från den butiken så dog marsvinet av nån form av hjärtattack (verkar va det ända rimliga, har aldrig sätt ett sådant beteende som hon hade). Det är sjukt hur de som jobbar på djurbutiker behandlar både djuren och köparen! På de flesta djurbutiker tänker de också alltid på pengar, de säger allt o annat som tydligen är livsviktigt för marsvinen, som kalk och saltsten och att det är huur viktigt som hälst att man måste blanda just de två dyraste pellets för att marsvinet ska må bra.. Och så säger dom ju också att man ska köpa ngt vitaminpulver/dryck, som vi antar tog livet av vårat marsvin (var när jag var yngre om det spelar någon roll) Med all respekt till dig, ingen ska behöva bli utsatt för detta! Anmäl direkt! Även om som i alla fall jag tyckte synd om marsvinen och att det var anledningen till att vi köpte marsvin där så ska man alltid adoptera, så man inte stödjer framavlingem de gör på dessa Marsvinen som inte mår bra alls! :( Hoppas att allt reds ut <3

animal power <3