Fatty-eye?
Om du är osäker skulle jag ta marsvinet till en veterinär,helst en veterinär med kunskap om marsvin,som jag alltid förespråkar.
Jag googlade lite och ja,det ser ut som "fatty-eye",men ta henne som sagt till en veterinär så du vet helt säkert.
Jag tycker faktiskt att det är en bättre idé att skicka bilden till en uppfödare och fråga. För #1 vi vet ju hur det är med veterinärers okunskap och marsvin. Då är det bortkastade pengar då en undersökning ligger på iallafall 500 spänn🙂
#2 Eftersom jag själv inte har kunskap om "fatty-eye" på marsvin,så skrev jag vad jag tyckte att trådstartaren skulle göra. Har ingen aning om hur denna sjukdom påverkar marsvinet,om marsvinet har ont,eller vad det krävs för behandling/medicin,eller vad som helst,så tyckte jag det vore bättre med en kontakt med en veterinär om marsvinsägaren är osäker på något.
Uppfödaren är ju ingen veterinär,även om dom kan mycket om marsvin. Men absolut,det kan ju vara en bra början att fråga uppfödaren om hen vet vad trådstartaren ska göra,det har du så rätt i🙂
Och eftersom vi vet veterinärers okunskap om marsvin,så upplyste jag även om att helst konsultera en veterinär med kunskap om dessa djur. Jag brukar upplysa om det,eftersom jag vet att många med marsvin går till en veterinär som inte har en aning om dessa djur,och ja det kanske är lite dyrare att gå till en sådan,men om man verkligen är rädd om sitt marsvin,och har lyckan att bo nära en,så tycker jag det är det allra bästa att vända sig till en sådan.🙂
Är det vita som syns i underkanten av ögat en fettkudde, eller är det bara själva ögonvitan? Jag tycker inte det ser ut som fatty eye, men det är svårt att avgöra från bild.
#3 Okej, då förstår jag! Fatty-eye gör oftast ingen skada på marsvinet och de har inte ont. Därför tänkte jag att om man kan konstatera fatty-eye så är det inget mer med det om marsvinet inte påverkas av det och mår bra i övrigt. Annars är det en god idé att kolla hos veterinären!🙂