skaffa marsvin?
Hej jag har tänkt skaffa marsvin(en flock på 4-5 djur)och jag har några frågor. 1. var kan man skaffa marsvin? 2.Hur mycket och vad äter dom? 3. Honor eller kastrerade hanar? 4.Hur högt staket ska det staket ska det vara så dom inte kommer över/ut? 5.Hur länge lever dom? 6. Äter dom som kaniner(är kaninägare till 6 kaniner) 7. Hur stor yta ska dom ha? 8. Finns det uppfödare i Småland? 9.vad kostar 4-5marsvin(Vi har kanin/marsvins pellets och hö hemma)? 10.Kan man ta en kull o behålla alla? 11.måste buren ha galler eller räcker det med bara plankor son staket(ska bo på mitt rum)?
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ Här har du väldigt bra tips direkt ifrån den högsta föreningen när det gäller marsvin.
Även denna är bra: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html
1. Man kan skaffa marsvin på djuraffärer, hos privata uppfödare eller vissa omplaceringföreningar (ex gosarnasmarsvin). Utav de här rekommenderar jag att adoptera eller köpa från uppfödare
2. De äter mycket hö och de behöver c-vitamin varje dag. Ett marsvin behöver 10 mg/ kg kroppsvikt av c-vitamin varje dag. Ett marsvin som väger ett kilo behöver alltså äta t.ex strax över 6 gram paprika eller 8 gram grönkål (om jag har räknat rätt)
3. Om man föredrar honor eller hanar är en smaksak och det verkar som om många har olika erfarenheter med båda könen.
4. 30 cm tror jag man brukar säga
5. Livslängden varierar men de lever ungefär 6 år
6. De äter hö som kaniner fast till skillnad från kaniner kan de inte tillverka c-vitamin så de behöver det i sin kost.
7. Lagen säger att man ska ha 0.15 kvadrat meter per marsvin men man brukar säga att man ska ha så stort som möjligt.
8. Leta på Svenska Marsvins Föreningen som personen över mig har länkat.
9. Priser varierar mycket.
10. Klart man kan men innan man tar kull måste man tänka på alla komplikationer som kan inträffa.
11. Så länge plankorna inte är så låga att de kan komma över dem borde det vara ok med plankor.
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Tack för svaren. Men kanin och marsvin mår väl inte dåligt när dom är i samma rum(har en 6 månaders kanin inne).SJÄLVKLART i olika burar.Vi har även katter fast dom får redan nu inte vara på mitt rum då dom skrämde lilla Atlas(kaninen)när han precis kommit hem till oss vid 8 v ålder.Kan Atlas attackera marsvinen? Som ni märker är jag inte så påläst men bästa är väl att både fråga o läsa på?
Om du är nybörjare på marsvin så tycker jag inte att du ska börja med så många som 4-5 st. Vill du absolut ha en flock så skaffa 3.
1. Omplaceringshem är bästa stället att skaffa marsvin på. Det finns så himla många marsvin på andrahandsmarknaden, som verkligen behöver ett hem. Köp inte i djuraffär.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull
2. De äter vatten, hö och grönsaker för c-vitaminets skull. Växande djur kan behöva någon form av kraftfoder.
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder
3. Hanar kan man ha i par utan att de behöver kastreras. Enklast blir det om de inte är lika gamla, så att en är solklart dominant. Vill du ha fler än två är det honor som gäller, möjligen tillsammans med en kastrerad hane. Oftast blir det lugnare i en flock som innehåller en kastrat.
4. Olika marsvin hoppar olika högt. Det finns de som stannar inne även om kanten bara är 15 cm, och det finns utbrytarkungar som tar sig över 30 cm.
5. De lever i 4-7 år, ungefär.
6. Jag har både marsvin och kaniner i marsvinsstorlek (ca 1 kg), och marsvinen äter ungefär samma saker, men mycket mer. De får förstås mer grönsaker än kaninerna, och äter ungefär dubbelt så mycket hö.
7. Så stort som möjligt. Jag skulle inte ha fler än två på 120*60, och inte fler än tre på 140*70.
8. Ingen aning.
9. Det beror på vart du vänder dig. Normalt omplaceringspris hos en omplaceringsorganisation brukar ligga på runt 200 kr per okastrerat marsvin, och runt 1000 kr för en kastrat.
10. Är du nybörjare ska du inte ta en kull. Det finns redan alldeles för många marsvin som behöver hem, det behövs inte fler.
11. Det fungerar bra med plankor istället för galler, om det är tillräckligt högt, men eftersom ni har katt i familjen så skulle jag verkligen rekommendera galler. Speciellt små marsvin kan vara väldigt frestande för katter, och något blodbad vill du väl inte ha på ditt rum?
Jag skulle inte ha kanin och marsvin i samma rum. Kaniner kan bära på en bakterie (bordetella bronchiseptica) som inte gör kaninen sjuk, men som kan leda till riktigt allvarlig lunginflammation hos marsvin.
1. var kan man skaffa marsvin?
Bra uppfödare, eller omplaceringar. Undvik djuraffär!
2.Hur mycket och vad äter dom?
Fri tillgång till hö, cvitaminrika grönsaker. Vissa behöver kraftfoder, tex havregryn. Hur mycket beror på marsvinen
3. Honor eller kastrerade hanar?
Vilket som. Men du behöver inte kastrera hanarna.
4.Hur högt staket ska det staket ska det vara så dom inte kommer över/ut?
Rekommenderar minst 40 cm för att vara mer säker
**5.Hur länge lever dom?
**6-8 år i genomsnitt.
6. Äter dom som kaniner(är kaninägare till 6 kaniner)
Höet är samma, och grönt utifrån. Men inte sen
7. Hur stor yta ska dom ha?
Enligt lag minst 0,3 kvm för 2 marsvin, men jag rekommenderar minst 0,6 kvm Helst ännu större.
**8. Finns det uppfödare i Småland?
**Yes finns flera stycken. ANnars brukar transport gå att ordna
**9.vad kostar 4-5marsvin(Vi har kanin/marsvins pellets och hö hemma)?
**Skippa pelletsen.
Mina 2 marsvin kostar inte över 100 kr/månad med hö, spån, grönsaker och havregryn.
**10.Kan man ta en kull o behålla alla? ^
**Ja om du har plats. Men rekommenderar inte att ta kull om man inte har mål med uppfödningen. Är mycket att tänka på
**11.måste buren ha galler eller räcker det med bara plankor son staket(ska bo på mitt rum)?
**Behövs inte galler om du inte har t.ex katter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 De kan vara i samma rum
#6 Bortedella smittar även via luften, så det är en risk jag inte skulle ta. http://www.merck-animal-health-usa.com/diseases/130_19174_2/ProductDetails_130_114013.aspx
#7 Sprids om kaninen nyser på marsvinen, men sprids inte på avstånd.
Så jo det fungerar att ha i samma rum
Även talat med en mycket kunnig veterinär kring det.
Så ingen fara, man ska extremt otur om de skulle smitta då. Höjden av otur.
1. Det finns jättemånga uppfödare! Sök bara på marsvins uppfödare 2 mina äter mycket hö,gräs grönsaker (ca en halv morot) men inte så mycket pellets (jag ger dem 2 matskedar pellets var) 3 vi har två hanar 4 vi har en planterings låda och de kan inte smita! 5 ett jättefriskt marsvin kan leva i 10 år med många lever också ca 8 år 6 du ska inte ge dem kanin pellets! Du kan däremot ge dem havregryn! 7 våra två har 120x120 men där kan fler marsvin leva. 8 det finns det säkert! 9 våra kostade ca 250 st 10 jag har ingen erfarenhet om sånt 🤓 11 det räcker med plankor!
Okej tack då vet jag lite.Kanske inte en så bra idé med marsvin ändå om kaninen kan smutta dom. Men tack för Alla svar ska fundera vidare. Två kanske hade räckt.
#10 Jag har marsvin och kaniner. Fungerar utmärkt. De bodde i samma rum, och rum bredvid. Att ha dem i samma bur elelr tättinpå ska man inte ha men annat går bra.
Lånar tråden lite och frågar om det finns någon marsvinsras som anses vara extra social? (Hos kaniner är ju t.ex. holländarna kända för att vara det).
#12 upplever skinny som mest sociala överlag. Men annars nja mer individuellt :)
Jag har haft marsvin i ungefär 5 månader. Till att börja med undrar jag varför du vill ha så många? Om du kommer fram till att marsvin inte är rätt för dig, vad ska du göra med alla grisar då? Det är såklart ditt eget val men jag skulle börja med två. 1. Uppfödare, djuraffärer och från folk som inte kan ha kvar sina grisar är de ställen jag kommer på just nu. Jag rekommenderar att helst inte köpa från djuraffär, av många orsaker. 2. Hö av bra kvalitet och 10% av marsvinens vikt i grönsaker varje dag. De behöver mycket C-vitamin, som de lättast får i sig via maten. Kolla alltid upp vilka grönsaker de kan få innan de ger dem till marsvinen. Pellets kan man också ge men de flesta klarar sig utan det. 3. Antingen bara honor, en eller flera honor och en kastrerad hane eller endast hanar. Väljer du hanar så bör de bara vara 2, annars blir det lätt bråk. 4. Själv har jag tak på men googlade lite och kom fram till att ungefär 30 cm hög kant är att rekommendera. 5. 5-7 år ungefär, men det är väldigt olika. 6. I princip, ja. (Har också haft kanin) De kan däremot inte leva helt på gräs istället för hö eftersom att de då måste få i sig så mycket för att få i sig tillräckligt mycket fibrer. Kaniner behöver heller inte lika mycket grönsaker och producerar eget C-vitamin. Så några skillnader är det. 7. Hur stor yta ska dom ha? Till två marsvin så typ 120x60 cm men gärna större. 8. Finns det uppfödare i Småland? Jag har haft ganska svårt att hitta uppfödare här i Småland som säljer de raser jag gillar (långhår) men det finns skinny och lakeland på rätt många ställen. Kolla på svenska marsvinsföreningens hemsida. 9. Ett marsvin brukar kosta ungefär 200-300 kr, en bur (om du köper) brukar ofta ligga runt 1500 om du ska ha en tillräckligt stor för en hel flock och så måste du ju ha någon slags bädd, exakt hur mycket det kostar varierar för vilket material du använder i buren. Ett marsvinshus kostar ungefär 100 kr och du behöver ett per marsvin. Sen tillkommer det ju grönsaker, övrig inredning i buren och andra saker också. Om ett marsvin blir sjukt kan det också kosta flera tusen att hjälpa. Så ja, det blir en del. 10. Visst kan du det. Nu har jag inte avlat själv, men jag skulle nog inte rekommendera dig att göra det. Det är väldigt vanligt att mammagrisen och/eller någon av ungarna dör. Kan du ta hand om alla ungar? Det kan bli upp till 6 ungar och de behöver en väldigt stor bur och mycket mat. 11. Om jag har fattat dig rätt, så visst. Var bara noga med att det inte får vara farligt för dem på något sätt (olämpligt träslag, hål att fastna i, vassa spikar osv). Hoppas att det hjälpte dig något! ^^