Billigt spån
Såg just att granngården har extrapris på spånbalar om man har gott om plats att förvara det. Fem balar (25 kilo i varje) för 295:-
Köper du inte från Stenvalls?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag har ju aldrig gjort det, eftersom vi köper maten på granngården, så går det väl på ett ut, i stället för att köra 1-1½ mil extra till Stenvalls, om man bara köper en bal, men jag har hört att dom är billigare än granngården. Köper du där och vad kostar det nu. Hörde 53:- av nån, fast det är nog över 1 år sen. Granngårdens ord.pris är 79:-, så dom har höjt priset också, har för mig det har kostat 69:- tidigare. Fsst jag vet inte om dom skrivit fel, för den bal vi har innehåller 23 kg och här stod det 25, eller om dom gjort balarna större.
Jag rusar ner i källaren och läser om det står hur mkt spån det är i Stenvalls förpackningar.
Det jagvet är att de är högkomprimerade så det är nästan dubbelt så mkt som det verkar, så om du köper sånna då ska du INTE öppna ett för stort hål för de sväller ju som upp så du slipper ha hela rummet full med spån till fotknölarkan typ.
De har höjt priset tror dem tar 64-67 nånting per styck.
För någon dag sedan köpte vi 4 stycken, det är vad som ryms i våran bil när vi fäller ner hela baksätet. De lär räcka året ut och en bra bit in på våren också. Om jag inte börjar byta spån flera gånger i veckan dvs.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Nä det står inte hur mkt det är men om den står på högkant så går den utt till min höft. =) Å tung är den också

Jo, det är samma spån (Stenvalls) som dom säljer på Granngården. Det blir ju 59:-/bal då om man köper 5 stycken på Granngården.
Jo, dom är ju stenhårda balarna, lite jobbigt att ta isär när det är så hårt packat.

Konstigt, var har jag fått 23 kilo ifrån då, är kanske nån som sagt det eller att det stått nånstans.
Vilkens väger 23kg? Granngården eller stenvall?

Står inget på min heller.
Det är ju samma spånbalar, Granngården säljer ju Stenvalls balar.
På deras hemsida står det 25kg. Det blir några kronor billigare + bensinkostnad att köpa på granngården.
Nu först hänger jag med. *skrattar* Jasså de säljer också Stenvalls balar på Granngården. som jag skrev ovan, några kronor billigare. Jag visste inte ens att de säljer dem på Granngården, finns de alltid där eller är de tillfälligt just nu?
Vi ska nog dock inte köpa fler för vi har 5 oöppnade i källaren redan.

Men då är det 25 kg, ja, få se om vi gör ett storköp och hamstrar spån. Behöver köpa mat till djuren i veckan, så vi ska ändå till Granngården.

Jo, dom säljer alltid deras spånbalar där, fast dom finns inte framme i butiken, utan man betalar och hämtar från lagret.
Jo billigare nu om man köper 5 balar, deras ordinarie pris är 79:-
Ni lär klara er ett tag med 5 balar.
Jaha det är bara just nu de är billigt. Annar är dé ju dyrare där då. Ska lägga mig nu migrän på gång.

Hur kan det skilja så mycket i pris mellan Granngården i Luleå (antar att den ni pratar om) och den i Gällivare? Båda två har ju Stenvalls som leverantör. Jag betalar normalt 102 :- /bal från Granngården. Nu hade de ju kampanj, 5 för 295:-, vilket jag tyckte var superbilligt.
Glad i hågen så travar jag in på affären. Tror ni att de hade spån? Nej! Då har en hästägare varit där med typ halva släkten (det var maxköp/kund)och köpt upp hela lagret. 

Jo, det är Granngården i Luleå vi pratar om. Oj, 102:- det var ju ganska stor prisskillnad. Konstigt ändå för i bladet står det ju ordinarie pris 79:-
Jaha, kanske är likadant här då, att hästägare köper upp hela lagret.

Jag vet att det kan skilja en del mellan Granngårdarna i Sverige. Konstigt att de går ut med ett normalpris i bladet som inte stämmer. Han som är boss i Gällivare sa att det är mycket bättre kvalite' på spånet från stenvalls än det som de har i södra Sverige. Vad det nu kan vara för skillnad på spån? Spån som spån….
#16 Den är bra mjuk och fin tycker jag, klart den är bäst. =)

Det kan variera rejält!
Bor i skåne och handlar sällan mitt spån på granngården då jag tycker att det skiljer väldigt mycket, ibland är det jättegrovt med stora, tjocka träbitar, ibland är det så smått och riktigt dammigt, flyger omkring otäckt i luften att man får in det både i ögonen och näsan (så det blir svårt att andas).
Köper nästan alltid mitt spån i en hästbutik, där är spånet nästan alltid fint, lagom stora spånbitar, sällan stickigt etc. (dessutom är det billigare där också).
Tycker iofs att det är konstigt eftersom spånet ska komma från samma ställe…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Gäller det i hela landet? Jag hittar inget på deras hemsida.
Men visst är det stor skillnad på spån och spån. Är det något som är jobbigt när man har långhår så är det smuligt och dammigt spån. Det är helt hopplöst. När det var spånbrist så fick vi bara tag på jättedåligt spån så då hade jag långhåren i päls på toa-lätt. :-/

Det gäller nog i hela landet, finns inget på hemsidan, men det kom ett häfte i går i brevlådan med en massa extrapriser.
#19 Jag använder halm för att inte spånet ska fastna på mina långhåriga marsvin, *tips*
#19 Mjo, fast det funkar inte med rullade långhår. Hård halm som sätter sig i rullarna är ingen höjdare. Plus att halm färgar om den blir blöt.

vi bukar köpa 25 kilossäck på granngården för 80 kr. HUR billigt som helst :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Jag köper Stenvalls spånbalar på 25kg och de kostar 63kr. :-)
Jag köper balar på Naturnära, en hästbutik. De har höjt priset en hel del sedan jag började köpa där för ett år sedan. Men spånet är bra! Denna gången riktigt bra - stora flingor istället för det smuliga som jag hade sist, vilket var köpt på Hornbach.
Granngården har jag däremot en bra bit till så det lönar sig inte även om det vore jättebra pris (fast ingen förvaring heller :P).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 24 Köper du de direkt från sågen?

#26 Stenvalls har en butik här i Luleå som heter Stenvalls trä.
#26 Som Linnet redan har svarat åt mig ;-) så köper jag det från en butik.
Hur tar du dig till utställningen?
Har du stor bil kanske du kunde få köpa två balar (de är vad som ryms i vårt bagage) för samma pris som jag har köpte dem för såklart 63kr per styck?

Jag ska dra hem ett släp från Älvsbyn så det skulle nog vara en ide' att ta omvägen förbi Luleå på hemvägen. Jag måste fylla på mitt höförråd inför vintern så då skulle jag kunna ta med spån på samma gång
. Som det är nu så åker jag till Gällivare och hämtar spån och det är ju en bit dit också.
Helt otroligt egentligen att så små djur äter så mycket hö.
# 26 Tack för erbjudandet, förresten!

#29 Kolla öppettider för det är väl på helgen utställningen är. Tror Granngården stänger 15 på lördagar och stängt söndag och Stenvalls står det bara öppet vardagar 7-17.
Jo nog kan dom äta hö alltid, känns som att man får fylla på hela tiden.
Bara hojta till om du vill att jag ska "köpa ut" åt dig så du slipper tänka på öppettider.

Jag kommer att stanna några dagar extra och "göra vinter" i vår stuga som ligger strax utanför Älvsbyn. Förhoppnings så har det inte blivit riktig vinter då, för då får jag och marsvinen frysa.
#32 *haha* Ja jag sa till min man idag att snart kommer snön för det blåder ju så hårt att snart far alla löven som redan gulnat..
Jag vet inte men jag har nog tur som får mina spån balar gratis :) dom jag brukade kopa kostade 90 kr och va skit balar, så nu hämtar jag hos syrran :)

#33 Fy, fy! Inte säga så! Vi har lämnat vattnet på så det får inte frysa.

#35 Nej men ingen fara ännu, det är ju fortfarande nästan sommarvärme, varma nätter och soliga fina dagar.
#36 Njä håller inte riktigt med dära, kalla vindar, stora vågor, gula löv, grader somgår att räkna på två händer, höstgetingar som söker sig in i värmen så fort de får chansen… *brrrrrb*

#37 Konstigt, här (hos mamma) har vi just nu +18 grader och sol, knappast några gula löv alls, vågorna syns ju inte härifrån förstås. Men det är ju bara några hundra meter från dig=)

Har för mig att jag betalar 60kr eller 65kr för min spånbal på naturnära. Billigt tycker jag om man jämför priset på andra ställen.

Ja nu har vi varit och inhandlat 5 spånbalar och 3 säckar med kanin/marsvinsmat. Spånbalarna kostar 89:-/styck ordinarie pris, så det blev 30:- billigare per bal (5 balar 295:-). På Granngården i Luleå.
#39 Sist jag köpte (då vi möttes) kostade de 70 kr, eller om det var 75 kr… Så de har höjt en del :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 41 oj. när köpte du det? jag köpte sist i maj.

#41 jo dom har höjt här också, för 1 år sen kostade dom 69:-, fast köper man direkt från Stenvalls butik så är det billigare, fast lite längre att köra.

#41 haha va dum jag är när jag inte läser allt. då måste de ha höjt det under sommaren.
#43 Ja men det lönar sig ändå om man köper många balar direkt från Stenvalls. Så långt är det ju inte att köra =)

#45 Jo givetvis, men just nu var det ju biligare på Granngården, kommer nog att köpa från Stenvalls i fortsättningen, men nu behöver vi nog inte köpa spån på ett bra tag.
Vi köpte fem stycken spånbalar från granngården i Gällivare igår för 290 kr. så nu borde spånet räcka ett tag :P

Och jag köpte fem balar i Gävle igår. Det var preciiis så att de gick in i bilen… :-P

Det var gränsfall för oss också, att få in i bilen, men det är skönt att veta att man har ett bra tag. Nu ska jag bara köpa hö och halm från en bonde i närheten, fick just mail med prisuppgift, höbal 18 kg = 35:- och halmbal 14 kg = 20:- så det är ju bra pris.
#49 Va är de för en bonde? Vill också köpa villig halm.

#50 Annons på blocket (Boden) fast dom bor i Unnbyn tror dom hette Engelmark eller nåt sånt.
Har fått bäbisar i kväll, fyra stycken, två lockiga virvliga, en virvel och en slät.
#51 å va snuttigt med småbebisar. =)

#52 Ja man blir lika fascinerad varje gång, när man ser dom små springa omkring direkt, som små miniatyrmarsvin. En var väldigt liten 55 gram, men pigg ändå och dom andra tre vägde 86-89 gram.

När jag var liten hade vi 2 kaniner man pappa åkte till en kompis som hade häst a så fick vi 7 jätte stora lådor med spån vi var tvungna att ha släpet med oss när vi skulle fixa spån.men nu har jag frågat min farfar som jobbar som snickare om han kunde fixa hyvelspån och det kunde han xD sen åkte vi till vårat torp som ligger ute på landet och där frågade vi en bonde om han hade spån och det hade han.så nu får vi åka och hämta när det behövs för han har typ förmycket. eller så går jag till djuraffär men det känns lite slöseri med pengar om man ska köpa 14 liter för 15 kr varje vecka..fråga runt .D tip från mej

Ja då har jag fått 10 balar billigt spån från Gällivare
. Det räcker i 20 veckor ungefär. Nu är det bara höet som måste fixas innan vintern.
Om någon vill ta hand om mitt hyvelspån från slöjdandet kan ni maila till:
molodin snabela gmail punkt com
Jag har just nu 2 säckar med 250 liter som det bara är att komma förbi i kirseberg i Malmö och hämta.
Max
#56 Det här är en väldigt gammal tråd
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
Vi använder oss av alspån från djuraffärer, sen lägger vi halm i deras hus. Alspån luktar inte så mycket och vi har inte tidningspappaer i botten, det funkar toppen.
köp spån på granngården för typ 59kr då får du en stor bal. Den är menat till hästar men funkar likaväl för marsvin
Det kostar 79 på Granngården. Bygg och Foder säljer för 65. Hornbach är svindyra med 189 spänn.
#59 Gammal tråd :)
Som #60 säger tar granngården 79 kr
Jag köper på Jem&fix för 59.95 kr :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#60 Lokal byggaffär, alltså?👍
#62 Finns på fler ställen än i stan :)
Finns på flertalet ställen. Men nog främst södra delarna av Sverige :)
#62 Jaha! Vi bor 5 minuter från Malmö och då har vi Bygg och Foder eller Hornbach närmast. Jag tycker dock att Hornbachs spån är värdelöst. Riktigt bösigt och dammigt. Bygg och foders spån har stora fina flingor.
#64 Jobbigt när det inte är bra :(
Jag vill helst ha easyströ men finns 6 mil närmast, så inte alltid jag får tag på det :(
#65 Ja, det var det värsta jag köpt. Och 189 spänn?! Nä, fy.
Åh, vad trist :/
#66 Ja ruggigt dyrt! :/
Ja mycket, är synd att inte så många ställen verkar sälja det :(