Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1622 ggr
[sweetestperfection]
0

Smalis.

Hejhej :)

Mitt ena marsvin är 4 år och han är ganska smal. Jag har läst lite trådar här och letat efter saker som jag kan ge honom. Problemet är väl att jag måste ge han detta utanför buren så att jag vet att det är han som äter detta, eftersom de andra marsvinen verkligen inte behöver gå upp i vikt :P

Jag hade tänkt ge honom följande ungefär två-tre gånger om dagen utöver pellets och hö och grönsaker som han får inne i buren med de andra.

1 tsk kruskakli
1tsk vetegroddar
typ 1 kryddmått linfrö
lite riven morot (för att han är kräsen)
blandat med vatten och lite olja

Motivering. Han har lite problem med magen.. eller ja, bajset fastnar typ i rumpan på honom, och då har jag läst att man ska ge de mer fibrer för att hjälpa till. Oljan tänkte jag kunde vara bra för att han skulle få lite hjälp med matsmältningen. Linfrö är juh bra för matsmältning och pälsen. Vetegroddarna har jag läst här är bra om de behöver gå upp i vikt och kruskakliet är det mycket fibrer i.

Tycker ni detta låter bra? Har ni kanske några mer tips på hur jag ska få honom att gå upp i vikt?

Tackar på förhand  från mig o Sylvester :)

aliciia
0

ta bort linfröna, det blir som att magen rensas, så ge honom mycket pellets o solsrosfrön , även pasta brukar vara populärt i småmängder

mitt marsvin han vägde 672 dagen innan han avlivades han blev 5år :'(  (han fick en tumör i magen eller något sådant :'(  )
 han fick allt möjligt tex. kokad potatis var en favorit

[sweetestperfection]
0

rensas? blir de dåliga i magen av linfrö alltså?

aliciia
0

Nej, utan att de är bra för magen men de blir inte "tjocka" av det , lite rensning av tarmar typ .. är inte så bra på hälsokost ;D;D

[sweetestperfection]
0

Hehe okej..äter sånt själv på gröten på morgonen, och minns att man kan ge hästar det. Det kan ju bara plockas bort isf :) Och ges om man behöver rensa tarmarna på dem.. haha. :)

aliciia
0

japp, jag brukar läga t lite kokos i minas gröt ganska populärt
mitt recept är

1msk kruskakli (behöver inte vara msk men ja tar det nu)
1msk havregryn
ca 2cm av en gurka hacka i pytte bitar
ca 3msk vatten

FeliciaS
0

Ge inte bara 1 tsk kruskakli, det är på tok för lite. Sedan tycker jag att du ska ge honom havrekli istället, det innehåller mer energi. Ge ½ dl havrekli. Blanda med ½-1 tsk solrosfrön och 1 krm linfrö. Linfrö i en såpass liten mängd går bra, ta inte bort det :) Använd GoGreen/Oatly havredryck istället för vatten att spä ut med ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelieryden
0

Är vetekli typ samma sak som havrekli? X)

[sweetestperfection]
0

Han får juh grönsaker och pellets i samma mängd som tidigare, och gröten liksom utöver det.

Har haft i fiberberikade havvregryn också, så han får äta upp de som finns hemma nu så länge.

Hm..blir det inte mycket med ½dl? Det blir 1½ dl om dagen? Eller äter de kanske så pass mycke? Vet iofs inte hur stor mage de har, men jag vill inte proppa i han för mycke, så de pyser ut i öronen eller nåt. ^^ Men samtidigt inte för lite.

[sweetestperfection]
0

Den där havredrycken ska jag kolla upp nästa gång jag är i affären. Vet du om den är dyr och hur länge den står sig innan den blir gammal? Antar att han inte dricker alltför stora mängder..fast det kanske jag kunde ge till de andra också iofs. :)

Epona
0

#9 Havredrycken är inte jättedyr, har för mig att den kostar runt 13-14 kr för en liter. Men tyvärr så är hållbarhetstiden för kort när man väl har öppnat förpackningen. Tror det var 2-3 dagar (vågar inte svara exakt men…) Det står på lådan iaf.

Abico
0

#10 - "Havredrycken" är inte kort i datumet, inte så kort iaf ^^
Jag har solhavre i mat och ibland till flingor ist. för mjölk. Och det klarar sig absolut en vecka. Dessutom behöver dom inte stå kallt innan den öppnats utan kan stå framme och då klarar den sig i evigheter ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#7 Nej, havrekli är kli ifrån havre och vetekli är kli ifrån vete. Och havre är ett energirikt sädesslag med sisådär mkt fibrer, vete är inte så fiberrikt. Kruskakli kommer också ifrån vete men från skaldelarna där allt fiber sitter :)

#10 Men man kan frysa in en del och sedan tina upp innan man ska använda det :)

Mvh Felicia

Epona
0

#11 Ok, fel av mig! Sorry, det var ju ett tag sen jag köpte det så… Tur att det finns dom som har bättre koll! *ler* Bra forum det här! Man lär sig en hel del! Skrattande

Abico
0

#13 - Haha, ingen fara ;P Jag om någon borde väl veta. Vi har alltid solhavre hemma, ända sedan min lillebror föddes och fick "diagnosen" mjölkallergi.

Hanna 

paronskrutten
0

Jag visste inte att du hade en brorsa, Hanna :)

Helena

Mari
0

Jag vill också ha tips, båda mina grabbar är "tunna" fast dom har alltid varit det ända sen de var små. jag tycker jag ger dem mat så de sprutar ur öronen på dem.. Fast de springer och är väldigt aktiva, de är 4år iår :) Pigga och krya

N¨ån som har nått förslag på mat? De har fri tillgång på hö och får just nu 3-4msk vanlig pelletsblandning man köper i affär, men de verkar inte som om dom blir nå tjockare av det..

Har även läst att om dom äter mkt sån blandning så är de stor risk att de kan få njursten :O

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[sweetestperfection]
0

Jag har också funderat på det där med pellets. Det känns inte bra att ge dem det.. funderar på att köpa en säck vetekross och ge dem. Utöver grönsaker, men även där är jag osäker på en bra grundfoderstat liksom.

Just nu får de bara vitkål och morötter, när apelsin och mandarinsäsongen dragit igång på allvar så ska de även få det.

Förrut fick de även broccoli, men har läst att det kan vara mögel på broccolin om det är plast på och att marsvinen kan dö av det? :/ Tyckte att det lät otäckt iaf så sen dess har de inte fått broccoli.

FeliciaS
0

#16 Du bör börja ge de en bra pellets. Oxbow Cavy Cuisine ifall den säljs nära dig, annars Lottie Havre och Vetekli eller Lottie Äpple och Morot - eller varför inte båda 2 sorterna blandat? ;)

Mvh Felicia

[sweetestperfection]
0

Mina får lottie havre och vete, men ska byta mot havre och vetekross. Eller det kanske räcker med vetekross?