Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 571 ggr
[pyttemjuk]
0

Burbygge

Hej,

jag kommer få hem två stycken marsvinstjejer i slutet på denna månad. Det är mina första marsvin så jag måste bygga en egen bur. Eftersom jag har två stora hundar så måste buren vara en bra bit över golvet.

Jag har skissat lite på en bur och mätt utrymmet i lägenheten. En bur på 160x70 cm  tycker jag verkar rimligt. Vad tror ni? Skulle den även vara stor nog för en eventuell till hona eller blir det för trångt? Det är svårt för mig som nybörjare att avgöra. :)

Den kommer vara ca 75 cm ovanför golvet så det är ett måste att de inte kan hoppa ut, men jag vill inte heller att det ska bli för kvavt där inne. Kommer 30 cm fungera som höjd? Jag tänker ha tre av sidorna i trä, samt en långsida i plexiglas. Funkar det? Taket kommer vara öppet, så räcker det som ventilation?

Jag kommer som sagt att ha trä som material, jag tänker spånskiva, alternativt mdf-skiva. Vilket material är bäst? Jag har läst att vissa träslag kan vara allergiframkallande för marsvin.

Eftersom det är trä så måste jag ha någon sorts plastmaterial på golvet så att träet inte blir förstört. Jag har sett tips om korkmatta och vaxduk. Jag har även sett gummimattor som man har som underlag i dammar och även kanalplast (C&C cage-plasten). Har ni nån erfarenhet av dessa? De är antagligen olika slitstarka också.

När det gäller färg, vilken sort kan tänkas passa? Den får ju inte vara farlig för marsvinen.