Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 946 ggr
Abico
0

Utställnings resultat?

Sitter och kollar på utställningsresultat på smf:s hemsida. Och jag kommer på massa bra (eller mindre bra) frågor här ;P

Om det står såhär:

_2-5 m: Josh, silverkort, u/ä: Stina Thörn/L. & D. Berglund-Kåwe
_2 till 5 meter? Det var ett stort marsvin ^^' Eller kan det tänkas innebära något annat?

Alpaca (1) BIR Løvetannens Malinka-Malinka, Äg: Gro Larsen, N
Siffran inom parantes, är det hur många djur som var anmälda till klassen? Isf. tycker jag det är underligt, hur kan dom övht. hålla i en klass där det bara är en anmäld?

BIR = Bäst i ras BIR-R = Bäst i ras, reserv (varför har man en reserv? Om vinnare plötsligt skulle försvinna strax innan prisutdelningen, eller?)

BIR+C BIR-R+C C
Vad innebär C?

Hanna 

[starlights]
0

M:et står för månader=)

Japp (1) står för hur många som deltog i klassen. Man kan ju inte strycka marsvinet bara för att den är enda alpacan. Men om den är dålig så får den inget cert, där med kommer den inte i finalen.

Man har reserv därför att det kan finnas ex. två super fina selfar, som båda förtjänar en placering i finalen.
I finalen tas alla certade BIR och BIR-R i varje ras upp och tävlar om placeringarna.
BIR-R kan dock inte placera sig förre BIR i sin egna ras, då BIR redan har vunnit över BIR-R ju.

C står för cert.

Hoppas du fattar vad jag menar=P

Sandra-B
0

2-5m betyder att det är åldersklassen 2-5 månader.

I finalen får maximalt två djur av samma ras placeras, BIR & BIR-R. Man får även poäng för detta.
Förr valdes BIR & BIM( Bäst i motsatt kön) ut men med ändringen kan det vara två honor eller två hanar som väljs, förr var det tvungen att vara en hona och en hane vilket innebar att tex en hane blev BIR och en hona BIM fast det egentligen fanns flera hanar som var bättre rastypiska än honan.

C står för certifkat, förkortas även cert.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Wiizy
0

haha ett av det roligaste jag hört Hanna, förlåt men jag kan inte stoppa tårarna, *asg*
"Det var ett stort marsvin!" *asg*

Inget illa menat, bara så förfärligt roligt! Flört lät som du menade en GRIS ist för MARSVIN ;P

Abico
0

Haha, vilken tur. Jag tänkte att nu har jag missat något här, Mega-cuy XD Nä, det tänkte jag väl inte… men nästan.

Men cert, det behövs för att få komma med i finalen?
Kan man bli BIR utan att få cert?

Tack för svaren, nu fattar jag vad jag läser också ;P Det är lite trist när man sitter här och nickar smart medan man går igenom utställningsresultaten och man igentligen inte fattar mer än att ä: står för ägaren XD

När man ställer ut så står det att man bara får ställa ut en gång utan att vara medlem. En gång som i med ett marsvin eller en gång som under en utställning? Och har det någon betydelse om man är "liten" (liten som i ung)? Får man ställa ut utan att vara medlem då?

Hanna 

idipidi
0

Tycker att det var vettiga frågor, men tror att du fått svar på det mesta.:)

Men som jag som föder upp raser som väldigt få andra ställer ut och ofta är ensam inom hela rasen. Skulle jag inte få vara med då bara för att de ofta blir ensamma i sina klasser? :)

Man kan bli BIR utan cert, absolut! För cert måste de nå upp til bra poäng.

Alla som vill (gammal som ung) får ställa ut en gång utan att vara medlem. En gång som i en utställning.

Abico
0

#5 - Vad bra ;P
Okej då, men det kändes fånigt att tävla mot sig själv. Men nu fattar jag ju att även om man är ensam så är det inte självklart att man vinner. ^^

Hanna 

idipidi
0

För de flesta som ställer ut i ras handlar det inte om tävling utan att få en bedömning på att man är på rätt väl i aveln. Alltså man vill veta vad domaren tycker är bra och dåligt. Och så hoppas man på cert. Om de sen går vidare och placerar sig i finalen (där ettan och tvåan från alla raser ställs mot varandra) så är det bara bonus.

Abico
0

#7 - Jaha, det visste jag inte ^^ Tack. Men efter ett antal cert så får man en champion titel?

Hanna 

idipidi
0

Nähä? Hjälp vad insnöad man är alltså… Det är så självklart för mig att jag inte ens tänkt på att man kan se det på något annat sätt. Då är det ju inte så konstigt att många är negativa till utställningar, om man tror att det handalr om att vinna priser.

Wiizy
0

#9 Du har lite kaxig ton ;/ Enligt mig

[starlights]
0

#9 Ja, hoppas inte det är många som tror att det bara handlar om att vinna=S

#10 Det har hon väl inte…

Abico
0

#9 & #11 - Jag tror det är många som inte är så insatta i utställning och avel som tror/ trodde precis som jag. Att man ställer ut för att få visa upp sina snyggaste djur och få fett med priser på dom ^^'

Hanna 

[starlights]
0

#12 Hehe, okej men det handlar det verkligen inte om (för de flesta i alla fall)=P

Abico
0

#13 - Jag vet inte om jag ska säga att "Ja, men det var skönt att höra" eller "Okej". Men nu har jag sagt både och XD

Hanna 

[starlights]
0

#14 XD Hoppas att du blir intresserad av utställningar!, det är väldigt skoj.

Abico
0

#15 - Japp :) Om det verkar som något kul så komme rjag nog dyka upp i Tjörn i December med någon/ några honor ^^

Hanna 

parsley
0

Roligt om du börjar ställa ut, Abico.

Idipidi är en av de absolut kunnigaste marsvinsmänniskorna i Sverige.

[starlights]
0

#16 Dit ska jag förmodligen också=P Med 4 av mina marsvin…

Arcticas
0

Jag har ställt ut mina marsvin i ett par års tid utan att föda upp själv. Jag har lärt mig jättemycket av det. Inte bara pga mina egna djurs bedömningar utan  jag är även en "sån" som tittar mycket på när andras djur är uppe för bedömning.
Fördelen, som jag ser det, jag hade när jag sedan bestämde för att starta uppfödning är att jag hade fått en bild av hur ett rastypiskt marsvin ska ska ut och vilka svagheter den rasen har. Jag har också lärt känna erfarna uppfödare och i och med det fått förmånen att köpa bra (rastypiska) djur att starta min avel med. Jag har också fått all hjälp och stöd av dessa då jag behövt det.
För mig är utställningar också ett ställe där jag träffar folk med samma intresse, och visst, om det går bra på en utställning så blir det bara ännu roligare.

Abico
0

#17 - Jag tycker det verkar jättekul :) Jag är nog nästan garanterat på plats i Tjörn i december.
#18 - Vad skoj :D Jag är ganska säker på att iaf. Greta och El Dorado får följa med. Enligt Donkens uppfödare så är han väldigt lovande, bra päls och så möjligen lite korta öron… Det hade varit kul att få med Wilma också, det är ju stopp efter den utställningen eftersom hon blir för gammal. Och det kan ju vara kul att prova på det iaf. en gång. Men som det är nu så tror jag inte hon klarar det.

Hanna 

idipidi
0

#12 Det har du nog rätt i. Och det är bra att bli påmind om att man tänker olika. Hm, undra om vi i SMF borde vara tydligare med vad vi håller på med egenligen. Det tål att funderas på!

#19 Det gjorde jag också. Kikade massor på rasklass länge innan jag började föda upp. Jag tror att det är en jättebra start. 

#10 Varför tar du inte sånt privat om du tycker det? Och förklarar då på vilket sätt?  Värt att fundera på är om man brukar säga så till folk i verkliga livet också, eller är det bara på internet? Det är människor som sitter bakom skärmen här också…

Abico
0

#21 - Det kanske vore en bra idée att informera mer om det…

Hanna 

Abico
0

Sitter här och kollar på anmälningsblanketten nu också ^^'
Måste marsvinet vara registrerat? Om man inte känner till uppfödaren så lämnar man bara den rutan tom eller? Och vad betyder/ ska man skriva i Sekr. ant?

Hanna 

Sandra-B
0

För att ställas i ras måste det vara registrerar, inte i pet.
Du fyller i de uppgifter du har.

Sek. nt. ska du inte fylla i något på. Det är till för den som tar emot anmälningarna.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

#24 - Okej :) Tack.

Hanna