Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5383 ggr
ElinM
1

Vinbär?

Kan man ge marsvin vinbär och vinbärsblad :)?

paronskrutten
0

Om dom vill ha:)

Helena

Thea-Cazzy
0

Japp det kan du. Jag provade nyligen att ge våra marsvin vinbär, Cazzy gillade det, men inte Thea ^^

Achatina
0

Om de vill äta det så, det är ju väldigt surt.. Men bladen på busken är kanske mer aptitretande för grisarna.. Dock innehåller bären väldigt mkt c-vitamin x)

Abico
0

Sune ratar bären totalt ;P Han slickar inte ens på dom ^^' Fast hamstern gillade dom, i lagom mängd.

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Vilken sort är det mest c-vitamin i?? Svarta, röda, eller vita? Eller kanske det finns nån annan…. Vi har alla tre som jag nämde ^^

Achatina
0

Rent spontant skulle jag svara röda, men ärligt talat har jag ingen aning o.O Kanske ngt att fråga på tradgard.ifokus.se ;)

Thea-Cazzy
0

#6 Ja, det kan jag göra :)

Thea-Cazzy
0

Fick reda nyss på trädgård.ifokus att svarta vinbär innehöll mest c-vitamin :)

Thea-Cazzy
0

Svarta var inte precis så gott, tyckte Thea och Cazzy

Achatina
1

Morsan som är trädgårdsnörd sa samma sak x) Svarta vinbär som gäller alltså

Abico
0

Undra om man kan mosa vinbären och smussla ner dom i kligröten? En sån c-vitamin bomb får man ju itne gå miste om ;P

Hanna 

[Liinda]
0

#11  smart! om man lägger i nåt som dom tycker är gott i kligröten och sen mosar ner vinbären så lär dom inte märka det ens :P

paronskrutten
0

Marsvin brukar inte gilla mos..men prova gärna, med lite:)

Helena

Abico
0

#13 - Sune älskar kladd och mos ;P Då slipper han tugga -.-' Lata gris ;O

Hanna 

Thea-Cazzy
0

#14 Haha, det lät lite kul ^^

Achatina
0

#13 - Tvärtom ;) Gröt uppskattas sjukt mkt och gröt är ju geggigt. Fast det bästa reseptet på ex kligröt är att bara göra klin lite fuktig typ så att den inte är genomblöt x) Lite som smuldeg ska den nog vara xD

TRASAN
0

nu ska jag oxå ut o plocka vinbär till mina nassar. kan man inte frysa dom o sedan ha till vinter som lite tugg till marsvinen ?

ciss
0

#17: Kan man säkert men tror att massa c-vitamin försvinner då. Liksom, frysta jordgubbar innehåller inte alls lika mycket som färska. Vet dock inte säkert, men tror det är så.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Blondi3
0

Jag har inte provat svarta vinbär på mina killar ÄN. Jag älskar svarta vinbär så vore skoj om mina bäbisar tyckte om det med :P hehe

FeliciaS
0

Mina marsvin askyr bären, bladen och grenarna ;)

#17 Precis som Ciss säger kan man det, men det mesta av vitaminerna försvinner dock.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pixelin
0

Man måste nog vara lite försiktig med att ge sura  saker till marsvin. Mina marsvin fick tillochmed Nossvamp när jag gav dom Paprika.. Men jag kanske har fel.?

\Elin

Pixelin
0

oj skrev lite fel, skulle ha stått sura & syrliga saker :)

FeliciaS
0

#21 Jo, man bör vara försiktig med sura och syrliga saker och även när man ska ge marsvinen något nytt bör man bara ge lite i taget. Men olika marsvin är olika känsliga, mina tål att äta en bit gul paprika var varje dag (fast de får varannan dag). De har aldrig haft minsta lilla tecken på svamp :)

Mvh Felicia

TRASAN
0

okej då ska jag inte frys dom för det är ju onödigt då. men så satt jag o tänkte ändå man kan ju ha det som godis lite ju ändå. jag ger mina marsvin mycket vitkål,perilja,paprika o mycket annat c-vitaminriktaga grönsaker. Skrattande

FeliciaS
0

#24 Jo, det kan ju vara lite onödigt kanske ;) Men torka de går ju också, även om c-vitaminet minskar då med =P Jo, precis, jag tror inte direkt att det är så stor chans att marsvinen för skörbjugg om man ger de c-vitaminrika grönsaker varje dag.

Mvh Felicia

micke och tage mannen
0

mina marsvin älskar röda vinbärblad. och jag frös in till vintern, det gick

[AnimeV4]
0

Kul! Jag prövade att visa marsvinen röda vinbär en gång och av någon anledning slank de ner trots att de är syrliga. Det var gott en stund, men inte mer än så😃