Burskiss
hejhej! har som sensommarprojekt planerat att bygga en egen bur till mina två grisar. har en, enligt djurskyddslag, väldigt stor köpesbur, men tycker ändå inte att den räcker till till två pigga hanar. därför undrar jag - om det är någon här som skulle vara villig att dela med sig av en skiss hen använt sig av vid burbygge? givetvis måste jag ändra den lite efter mitt eget rum och mina idéer - men en grund vore skönt att ha. och om inte en skiss, åtminstone tips och saker att tänka på? eg saker att involvera eller ha i åtanke, så jag vet om dem i god tid. vill inte bli klar och inse att "skulle tänkt på det här", haha
Vad för bur på ett ungefär har du tänkt dig?
#1 kan inte riktigt svara på det, men i huvudsak vill jag ju ge dem mer utrymme att springa på så jag inte måste prioritera att släppa ut dem på golvet hela tiden. sedan skulle jag också vilja att någon typ av separat botten med någon kant skulle gå att inkludera, där det går att ha spån. mer har jag inte tänkt på..
#3 oj! riktigt så mycket utrymme har jag inte, haha.. måste nog bli något med någon typ av våning tror jag..
#4 Nä, det är nog inte alla som har plats med en 3 m bur!😂
Ja, våningsburar är smidiga! Vad vill du ha för material, tror du? Trä? Annars kan du ju stapla vanliga gallerburar🙂
#5 hade tänkt försöka använda mig av sånt vi har hemma, och då blir det trä, ja. och att ev köpa till plexiglas. dock kanske att stapla gallerburar kan vara ett alternativ om det funkar! hur gör man enklast för luckor och övergångar mellan våningar osv isf?
Lite beroende på gallret i taket på buren så tror jag inte att det är så bra att stapla gallerburar ovanpå varandra, våra gallerburar "sviktar" lite inåt när man trycker ner med handen, och då ha en annan bur ovanpå blir nog för tungt. Bättre att bygga en stadig hylla men det kanske inte är något för dig om du vill ha mer yta..
#6 Jadu. Det nya hemmet som ett marsvin jag sålde hade 3 gallerburar staplade och då var det bara som ett kvadratiskt hål i botten och en ramp i trä till.
#7 Det går säkert att säkra burarna ifrån att vingla eller att det blir för tungt! Kanske genom att rentav ha burarna i en stadig ställning/hylla men så att det fortfarande går att stapla.