Långa klor
Hej. Jag passar ett marsvin nu under sommaren då jag går och matar det varje dag. Vad jag nu upptäckte var att klorna bak är så fruktansvärt långa så att marsvinet knappt kan gå!!!! :( den liksom hasar sig fram. Jag har klippt ned klorna till mer än hälften och marsvinet kunde efter en stund gå lite bättre. De är fortfarande för långa dock. Asså fyfan. Jag mår så dåligt av detta…. :( Jag tänkte klippa mer imorgon. Den har ljusa klor så det är lätt att se var pulpan är. Ville mest skriva av mig och fråga om det är något jag kan göra för att ge marsvinet lite roligt. Jag tog ut henne idag och hon fick gå runt lite på golvet. Hon har fått hö, gurka och morot utöver sin vanliga mat.
Bra gjort! 👍
Nu vet jag inte vad du har för relation till marsvinets ägare, men jag tycker du absolut ska uppmärksamma ägaren på att klorna var alldeles för långa.
Om du vill gå ännu längre kan du anmäla ägaren till länsstyrelsen.
// Harley
Ja usch. Så är den ensam också vilket jag såg härinne att den inte får va. Den är rätt gammal och kompisen dog för ett år sedan kanske. Man har ju lust att omplacera den till någon som bryr sig och där det finns en vän. Det är fördjävligt att man köper djur till barn och sedan inte tar ansvar som förälder. Det måste ha gjort ont att ha så långa klor! Den hasade sig fram på knäna typ :( Fram var de inte lika långa och svårare att klippa. Försöker igen imorgon! Antar att den mest är i buren stackarn. Hur länge tar ni ut dem per dag? Idag gick hon runt iallafall 20 min på golvet.
Plocka in lite gräs till henne att bjuda på - men bara lite lite i början om hon är ovan så hon inte blir dålig i magen.
Hur har hon det i buren? Det kanske går att göra lite roligt där inne åt henne, hus, rör, någon sten eller kvistar utifrån kanske gör att hon får lite nytt att tänka på?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack. Jag har köpt några tuggpinnar och ett hus har hon. Ska ge henne gräs imorgon! :)
Nämen fy! Bra gjort av dig att hjälpa henne. Har hon alltid haft så långa klor kanske hon har problem med lederna för att hon felbelastat? Jag tycker nog att du ska anmäla detta till Länsstyrelsen, men det kan bli svårt om du inte har några bilder på klorna innan du klippte.
Hon går väl mer normalt nu men fortfarande lite hasade kanske. Klippte mer idag men på en klo började det blöda. Pulpan är väldigt långt ute. Fram är det svårt att klippa och där är klorna även svarta. Hon har det så mycket bättre redan. Hade jag inte haft en massa djur hemma hade hon fått följa med mig hem.
Bra att du reagerar. Som tidigare nämnts bör du helst ta upp det med ägaren. Har man ett djur får man väl iallafall se till att klorna är skötta.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat